تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیبندر کنگان

معرفی زیباترین جاهای دیدنی بندر کنگان بوشهر

جاهای دیدنی بندر کنگان بسیار جذاب و به یاد ماندنی هستند. ایران از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بوده که حقیقتا از هیچ نقطه این کشور نمی‌توان غفلت کرد. چرا که زیبایی‌هایی خارق‌العاده‌ای در آن نهفته است و واقعا حیف است که به عنوان یک ایرانی از این جاذبه‌های دیدنی بی‌اطلاع باشیم و از آنها بازدید نکنیم. همانگونه که می‌دانید جنوب ایران منحصر به فردترین اماکن دیدنی را در خود جای داده است که از جمله این دیدنی‌ها بایستی به جاذبه‌های بندر کنگان اشاره داشت. در ادامه از این مطلب همراه مجله گردشگری دوباره سفر باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی کنگان بوشهر آشنا شوید.

بندر کنگان کجا است؟

بندر کنگان در استان هرمزگان واقع شده است و دارای چندین بندر مهم و پر رونق است. یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توان در این بندر انجام داد، قدم زدن در آن است. پیاده روی در این بندر شما را به دورانی خواهد برد که خانه‌ها با بادگی ساخته می‌شدند و گویش مردم به زبان عربی بود. چنانچه در خصوص زیبایی‌ها و جاهای دیدنی بندر کنگان اطلاعات چندانی ندارید، توصیه می‌کنیم در نخستین فرصت به جنوب کشور سفر کنید و به یادماندنی‌ترین لحظات را برای خود در این منطقه رقم بزنید.

معرفی جاهای دیدنی بندر کنگان بوشهر

اکنون که تصمیم دارید به این بندر دیدنی سفر کنید، بهتر است تا اطلاعات خود را در رابطه با جاذبه‌های دیدنی بندر کنگان کامل کنید تا بتوانید برنامه مناسبی برای سفر به این بندر داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری بندر کنگان خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی بندر کنگان بوشهر

خانه‌‌ ثروتمندان زیر خاک

از جمله جاهای دیدنی بندر کنگان باید به خانه‌ ثروتمندان اشاره داشت. بندر کنگان برای تمام مردم جهان یک شهر تاریخی محسوب می‌شود که برای بازدید از آن لحظه شماری می‌کنند. خانه‌های افراد ثروتمند در این شهر از جمله بقایای ارزشمند سیراف بعد از اسلام است که باید حتما از آنها دیدن کرد.  اهمیت این خانه‌ها به دلیل معماری فوق‌العاده جذاب آنها بوده که گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده است. محل قرارگیری این خانه‌ها اکنون قسمتی از یک محله مسکونی است. کوچه بندی و راسته بندی این محله کاملا قابل تشخیص است، به گونه‌ای که راسته اصلی دارای عرض ۵ متر است و کوچه‌های فرعی با عرض حدود یک و نیم متر ساخته شده‌اند.

این مکان تاریخی از جاهای دیدنی بندر کنگان نخستین بار توسط دکتر وایت‌هاوس کضف از دل خاک به بیرون کشیده شد. با در نظر گرفتن ظاهر و نوع کوچه بندی‌ها چنین تصور می‌شود که خانه‌های اعیانی کشف شده، کوچه‌های باریک‌تری داشته‌اند. همین موضوع بیان‌گر این مسئله است که این محله قسمتی از شهر قدیمی سیراف بوده که در کتب متعدد به آن اشاره گردیده است. در آثار  باقی‌مانده از این کوچه‌های قدیمی برعکس خانه‌های نه چندان قدیمی سیراف امروزی «منظر» وجود ندارد.

«منظر» به اتاق مشرف به دریا گفته می‌شود که در خانه‌های امروزی به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین جهت تهویه و تنفس، اتاقی مشرف به دریا به منظور رهایی از گرمای بیش از حد تابستان ساخته می‌شود. ولی عده‌ای بر این باورند که منظر هیچ ارتباطی با دریا نداشته و تنها به دلیل اپیدمی بودن این روش از معماری ساخته می‌شده است. خانه‌های اعیانی سیراف از جاهای دیدنی بندر کنگان محسوب می‌گردد و در سال ۱۳۸۷ این منطقه به ثبت ملی رسیده است.

برکه

از دیگر جاهای دیدنی بندر کنگان باید برکه و یا آب انبارهایی را نام برد که به منظور دسترسی به آب شیرین و آب باران بنا شده‌اند. سبک معماری این برکه‌ها یکی از شاخص‌ترین معماری‌های آن منطقه محسوب می‌گردد. در پارک موزه برکه چندین آب انبار وجود دارد. ساختار و معماری به کار رفته در این برکه‌ها نشان دهنده هوش ایرانی‌ها جهت دستیابی به آب است. با در نظر گرفتن این موضوع که در آن ایام فناوری چندانی در اختیار نبوده، نحوه ساخت این آب انبارها تعجب همگان را برمی‌انگیزد.

برکه | جاهای دیدنی بندر کنگان

خانه های تاریخی

یکی دیگر از جاهای بندر کنگان خانه‌های تاریخی هستند. به طور مثال خانه یوسفی از جمله این خانه‌‌ها است که در کوچه پس کوچه‌های این شهر خود را نهان کرده و چنانچه در بندر کنگان قدم زده باشید، حتما آن را هم مشاهده نموده‌اید. این خانه در نزدیکی خانه تاریخی یونسی واقع شده و هر دو به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو خانه تاریخی دارای بادگیرهایی هستند که شب‌ها به زیبایی تمام جلوه‌گری نموده و جذابیت بصری آنها را صدچندان کرده است.

خانه های تاریخی

صنایع دستی

به جرات می‌توان یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر کنگان را صنایع دستی آن نامید. بانوان این بندر بسیار هنرمند هستند که از جمله  هنرهای آنها می‌توان به حصیربافی، برقع‌های رنگی، گلابتون دوزی، زری دوزی و نقش حنا و… اشاره داشت.

بافت تاریخی | جاهای دیدنی بندر کنگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر کنگان که اگر کمی تیز بین باشید با قدم زدن در شهر نیز می توانید مشاهده کنید، بافت تاریخی این منطقه است.  جذابیتی که ممکن است کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. از جمله زیباترین و بی نظیرترین معماری‌هایی که می‌توان در این منطقه مشاهده کرد، بافت تاریخی بناها و خانه‌هایی است که در این شهر بنا گردیده‌اند.  البته ناگفته نماند که این بندر در روز جلوه متفاوتی با شب دارد.

نمای ساختمان‌ها در روز با گل‌های رنگارنگ تزیین شده و در شب با روشن شدن بادگیرها جلوه‌ای زیبا و بس دلنشین برای شهر به ارمغان می‌آورند. چراغ‌های سنتی که در سطح شهر کنگان به کار رفته است، برای آن دسته از افرادی که عاشق تماشای اشیای نوستالژیک و قدیمی هستند بسیار جذاب خواهد بود.

بافت تاریخی | جاهای دیدنی بندر کنگان

قلعه سنگی هخامنشی

در بندر کنگان قلعه‌ای با نام قلعه لشتان بنا شده است. این قلعه بر فراز کوه شاهین قرار گرفته و نزدیک به ۶ کیلومتر با بندر کنگان فاصله دارد. عده‌ای معتقد هستند، هنگامی که پرتغالی‌ها در جنوب کشور مستقر بود‌ه‌اند، یک راه زیرزمینی از قلعه پرتغالی‌ها به قلعه سنگی هخامنشیان احداث کرده بودند تا از طریق آن به سربازان خود مهمات و آذوقه برسانند. اکنون فقط حصاربندی‌ها و خرابه‌ای از این قلعه برجای مانده است.

قلعه سنگی هخامنشی

مسجد دو محرابه

از دیگر جاهای دیدنی بندر کنگان می‌توان به مسجد دو محرابه اشاره داشت. این مسجد یک اثر تاریخی معماری سنگی بوده که در حال حاضر نیز آثاری از آن بر جای مانده و قابل مشاهده است. این مسجد مقابل مرکز شهر و در بخش غربی آن قرار گرفته است. مسجد دو محرابه دارای دو طبقه جداگانه است و در هر طبقه هم می‌توان یک محراب مشاهده نمود.

مساحت و وسعت مسجد دو محرابه نقریبل ۴۵۰ مترمربع است و با مصالحی اعم از سنگ‌های رسوبی، مرجانی و با بهره‌گیری از ملات ساروج بنا گردیده است. چنانچه از بخش جنوبی این مسجد دیدن کنید، می‌توانید آثار یک حمام قدیمی در این محل را مشاهده نمایید. در سال ۱۳۹۷ این حمام کشف شده است.

بادگیر

بادگیرها از تاریخچه و قدمت بسیاری برخوردار هستند و در حقیقت همچون چراغی بر سردر اکثر خانه‌های بندر کنگان دیده می‌شوند. این بادگیرها که جزو جاذبه‌های بندر کنگان محسوب می‌شوند، همچون یک خنک کننده طبیعی به خنک شدن اتاق‌های خانه در روز کمک می‌کنند. در حقیقت همین بادگیرها هستند که موجب گردیده این بندر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

حجله | جاهای دیدنی بندر کنگان

از دیگر جاهای دیدنی بندر کنگان  بوشهر باید حجله را نام برد. در بین مردم بومی‌ استان هرمزگان رسم بر این است که در منزل پدر دختر، اتاقی را به زیباترین و بهترین صورت ممکن تزیین کنند. داخل این اتاق از آیینه‌ها و آویزهای بسیار چشم‌نوازی برای تزیین استفاده می‌شود. در ایام قدیم علاوه بر این آویزها، طلا نیز به دیوارها آویخته می‌شد. عروس و داماد به مدت یک هفته تا شش ماه در این اتاق که از تمامی امکانات مورد نیاز برای زندگی برخوردار بود، اقامت می‌کردند.

در پارک تفریحی کوهین، در حال حاضر شش اتاق به سبک اتاق‌های حجله طراحی شده و در معرض دید گردشگران قرار داده شده است تا امکان اقامت در آن را داشته باشند. این حجله‌ها در لیست میزان ناملموس مردم استان هرمزگان به ثبت ملی رسیده است.

حجله | جاهای دیدنی بندر کنگان

موزه سندباد

موزه سندباد هم یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر کنگان است. موزه سندباد یک موزه مردم شناسی بوده و برای گردشگرانی که تمایل دارند با رسوم و آیین مردم این بندر آشنایی یابند، این موزه بهترین فرصت برای آنها محسوب خواهد شد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ناخداهای قدیمی و ملوانانی که در دریای جنوب به سیر و سیاحت مشغول بوده‌اند، نقص این موزه را برطرف نموده‌اند. این افراد به هنگام عصر به موزه آمده و خاطرات خود را برای سایرین تعریف می‌کنند.

آنها در بندر کنگان اقامت داشته و در قدیم به دور دنیا سفر می‌کرده‌اند. آنها در سفرهای خود به کشورهای دیگر خرما می‌برده‌ند و با خود از آنجا چوب می‌آورده‌اند. این ملوانان برخی مواقع تا مدت ۹ ماه در دریا اقامت داشتند و همین مدت طولانی برای شرح خاطرات و داستان‌ها کافی خواهد بود. بدون تردید برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند با سخنان و گفته‌های دیگران خود را سرگرم و به تجربیات خود اضافه کنند، این داستان‌ها می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد.

بیمارستان لنج‌ها

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر کنگان بوشهر بیمارستان لنج‌ها است. تعمیر لنج‌هایی که از جنس چوب، فلز و یا فایبرگلاس هستند، در این بیمارستان انجام می‌شوند. این بیمارستان محل تعمیر کشتی‌ها و لنج‌هایی است که آسیب دیده و به دست لنج سازان تعمیر می‌شوند و یا لنج جدیدی از نو ساخته می‌شود.

تماشای لنج‌هایی که دارای ابعاد بزرگی هستند، برای اکثر گردشگران این منطقه بی‌نظیر حالی از لطف نخواهد بود. مورد دیگری که در مورد بیمارستان لنج‌ها برای عده‌ای جالب به نظر می‌آید، آواز خواندن لنج سازانی است که با صدای میخ و چوب ترکیب شده و نوایی دلنشین به وجود آورده است.

آرامگاهی در میان صخره‌ها

در کوهستان سیراف گودال‌های بسیاری حفر گردیده بود که این گودال‌ها در ابتدا برای جمع آوری آب‌ حفاری شده بودند. در درون این گودال‌ها، لایه‌ نفوذ ناپذیر ساروج وجود داشت که بیان کننده این است که بومیان شهر سیراف قدیم از این طریق آب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند.

ولی این احتمال هم وجود دارد که افراد ثروتمند این گودال‌ها را برای مرده‌های خود خریداری کرده‌اند و آنجا گورستان بوده است. در ایام بسیار قدیم بیماری طاعون در شهر کنگان شیوع پیدا کرده بود و همین امر این احتمال را تقویت می‌کند که به علت شیوع طاعون و مرگ و میر زیاد، مردم به صخره‌ها پناه برده و در آنجا شروع به حفاری کردند.

گورستان صخره‌ای کنگان

آب انبارها از جاهای دیدنی بندر کنگان

ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی آب انبارها هم از جمله جاهای دیدنی بندر کنگان محسوب می‌شوند و تنها دلیل آن هم قدمت تاریخی آنها است. از جمله این آب انبارها می‌توان به آب انبار اختر از آثار تاریخی در دوران صدر اسلام، آب انبار درلیر سیراف در سده‌های اولیه بعد از اسلام، آب انبار تل گنبد سیراف از آثار برجای مانده قرون اولیه پس از اسلام، آسیاب آبی اختر اثری منحصر به فرد در قرون اولیه بعد از اسلام، آسیاب آبی سیراف اثر مربوط به سده‌های اولیه بعد از اسلام و کاخ دره لیر مربوط به سده‌های اولیه بعد از اسلام اشاره داشت.

چشمه آبگرم میانلو کنگان

شاید کمی غیرقابل باور باشد، ولی استان بوشهر چشمه‌های آبگرم طبیعی بسیاری دارد که یکی از آنها در بندر کنگان واقع گردیده است. به دلیل وجود خواص درمانی فوق‌العاده این آبگرم توصیه می‌شود در سفر به کنگان به هیچ وجه از این جاذبه دیدنی چشم‌پوشی نکنید و حتما در این چشمه آبگرم درمانی که برای دردهای مفصلی و بیماری روماتیسم مفید است، آب تنی کنید.

چشمه آبگرم میانلو کنگان

خلیج نایبند | جاهای دیدنی بندر کنگان

به عنوان آخرین معرفی از جاهای دیدنی بندر کنگان که فاصله کمی هم با کنگان دارد، باید به خلیج نایبند اشاره داشت. خلیجی که با عنوان نخستین پارک دریایی ایران نیز شناخته می‌شود. این خلیج سرشار از دیدنی‌های بکر و دست نخورده است که به شدت شما را هیجان زده خواهند کرد.

خلیج نایبند | جاهای دیدنی بندر کنگان

از آبی زلال و خوش رنگ دریایش و سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای گرفته تا بخش‌هایی از جنگل حرا که تا این خلیج امتداد یافته، از جاذبه‌های گردشگری کنگان است. از دیگر دیدنی‌های این خلیج بکر چمنزارهای علف‌های دریایی و مرجان‌ها بوده و در صورتی که خوش شانس باشید، می‌توانید شنای دلفین‌ها را نیز در این خلیج نظاره کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا