تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

پارک جنگلی ناهار خوران گرگان ؛ مکانی دنج برای تفریح

پارک جنگلی ناهار خوران گرگان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر است. پارک ناهارخوران در 8 کیلومتری گرگان واقع شده و محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. این پارک هوای بسیار مطبوعی دارد و گشت و گذار در آن به یکی از محبوب‌ترین تفریح‌ها تبدیل شده است. ناهارخوران یک منطقه جنگلی است که بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در آن به چشم می خورد. علاوه بر این بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را در برمی‌گیرد که کوهنوردی در آن از تفریح‌های سالم و محبوب محسوب می‌شود. این پارک جنگلی از انواع امکانات رفاهی و تفریحی برخوردار بوده که تفریح را برای گردشگران لذت بخش تر می کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با پارک جنگلی ناهار خوران گرگان با مجله دوباره سفر همراه باشید.

معرفی پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران بدون شک محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه طبیعی استان گلستان است که طرفداران زیادی دارد. ارتفاع ناهارخوران از سطح دریا بین 400 تا 450 متر است و وسعت آن به 300 هکتار می‌رسد. 168 هکتار از این پارک در اختیار شهرداری گرگان قرار دارد. همچنین با فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی موقعیت مناسبی برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است.

تنها رودخانه ناهارخوران، رودخانه زیارت است که از داخل آن عبور می‌کند و 40 کیلومتر طول دارد. این رودخانه از مهم‌ترین منابع تأمین آب شهر گرگان به شمار می‌رود. ناهارخوران گرگان دارای چندین چشمه است که چشم‌انداز بسیار زیبایی به آن بخشیده و معروف‌ترین چشمه آن، سفید چشمه نام دارد. برای صعود به سفید چشمه باید ارتفاعات غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران را طی کنید. برای دسترسی راحت گردشگران به این ارتفاعات پلکان سنگی وجود دارد که پله ها تقریبا قدیمی هستند. همچنین در ارتفاعات ناهارخوران می‌توان آبریزها، دره‌ها و چشمه‌های متعددی را مشاهده کرد.

پارک جنگلی ناهارخوران دارای شهرت ملی است و به‌خاطر موقعیت جغرافیایی مناسب و آب‌وهوای دل‌انگیزش یکی از تفرجگاه‌های محبوب گردشگران است. این پارک جنگلی امروزه بخشی از شهر گرگان را تشکیل می‌دهد و از مکان‌های پرتردد شهر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که جنگل ناهارخوران دارای قدمت 40 میلیون سال است و همواره توانسته بخش عظیمی از پوشش گیاهی خود را حفظ کند. همچنین امکان بازدید از این جنگل برای عموم آزاد است.

پارک جنگلی ناهار خوران

مسیر دسترسی پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

همان‌طور که گفته شد پارک جنگلی ناهارخوران در استان گلستان و در 8 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است. حدود 17 دقیقه از مرکز شهر گرگان تا پارک ناهارخوران با ماشین فاصله است. البته به دلیل هوای بسیار خوب این منطقه می‌توان از طریق پیاده‌روی به این پارک رسید و در طول مسیر از مناظر شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شد. تابلوهای راهنمای ناهارخوران در شهر گرگان به وضوح قابل مشاهده هستند و دسترسی به پارک را بسیار ساده می کند.

سه مسیر برای رسیدن به پارک جنگلی ناهارخوران وجود دارد که با ماشین شخصی می‌توانید از آنها عبور کنید. این سه مسیر شامل گردنه حیران، شهر گلستان و کوه‌پیمایی هستند که با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌توانید بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را انتخاب کنید. در صورت نداشتن ماشین شخصی می‌توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی یا اتوبوس که در میدان کاخ گرگان قرار دارند به سمت ناهار خوران بروید.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

شهرداری گرگان جهت رفاه حال گردشگران امکانات بسیار متنوعی را در منطقه جنگلی ناهار خوران گرگان فراهم کرده است. قسمتی از پارک که شهربازی، رستوران، کافه، بوفه مواد غذایی و سرویس بهداشتی را در خود جای داده پارادایز نام دارد. این امکانات به عبارت زیر هستند:

شهربازی ناهار خوران گرگان

شهربازی ناهار خوران گرگان در قسمت پارادایز و در نزدیکی بلوار قرار گرفته است که دسترسی به آن بسیار آسان است. انواع وسایل شهربازی ویژه بزرگسالان و کودکان در این بخش به چشم می‌خورد.

ایستگاه اتوبوس

در طول بلوار ناهارخوران ایستگاه‌های اتوبوس مستقر شده‌اند که دارای چتر هستند و طراحی زیبایی دارند.

آبشار مصنوعی

ناهارخوران دارای یک آبشار مصنوعی به ارتفاع 15 متر است که ابعاد آن 12 در 13 است.

آبشار مصنوعی ناهار خوران

رستوران و کافه

تعدادی رستوران و کافه در بلوار ناهار خوران وجود دارند که آماده پذیرایی از گردشگران عزیز هستند. در این مراکز به سرو انواع غذا و نوشیدنی‌های لذیذ پرداخته می‌شود. جگرکی‌های این منطقه بسیار معروف هستند و سر زدن به آنها بسیار توصیه می‌شود.

سایت ورزشی

مکانی برای ورزش کردن در پارک جنگلی ناهار خوران گرگان به وجود آمده تا گردشگران بتوانند در حین لذت بردن از هوای دل‌انگیز ناهارخوران به استفاده از وسایل ورزشی بپردازند.

تپه نورالشهدا

مکانی برای یادبود شهدای ناهارخوران تأسیس شده که دارای 16 متر ارتفاع است. این مکان معنوی از قالی‌های ترکمن پوشیده شده که بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند.

تپه باباطاهر

این تپه در ارتفاعات جنگل قرار گرفته که از آنجا می‌توانید نمای کلی از شهر گرگان را مشاهده کنید.

جنگل ناهار خوران

آلاچیق

در بخش‌های مختلف ناهارخوران آلاچیق‌هایی تعبیه شده که برای استراحت و پیک‌نیک مناسب هستند.

مکان‌های دیدنی اطراف پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

در نزدیکی پارک ناهار خوران گرگان مکان های دیدنی زیادی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. این مکان‌ها عبارت‌اند از:

جنگل النگدره

النگدره از جنگل‌های بسیار زیبای شهر گرگان است که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. این جنگل دارای 85 هکتار مساحت است و از دل آن جاده‌ای می‌گذرد که با رانندگی در آن می‌توانید مناظر بسیار زیبای جنگل النگدره را مشاهده کنید. همچنین النگدره هوای خنک‌تری نسبت به دیگر مکان‌های گرگان دارد و در فصل تابستان بیشتر گردشگران به آن سفر می‌کنند. درختان بلوط، ممرز، بید، شیردار، توسکا و انجیلی بخشی از پوشش گیاهی الگندره را تشکیل می‌دهند. وجود آبشار و چشمه‌های متنوع در این جنگل فضای زیبایی به وجود آورده که رودخانه ماشی از وسط الگندره عبور می‌کند.

پارک جنگلی النگدره

آبشارهای دوقلو

آبشارهای دوقلو با ارتفاع 15 متر به حوضچه‌ای در پایین سرازیر می‌شوند. تلالو نور خورشید با قطرات ریز آبشار منجر به ایجاد رنگین‌کمان شده و چشم‌انداز بسیار زیبایی به وجود می‌آورد. در اطراف آبشار، صخره‌های بزرگی وجود دارد که پوشیده از خزه و گل‌سنگ هستند.

آبشار خال دره ناهارخوران گرگان

آبشار خال دره

در شرق روستای زیارت آبشاری به نام خال دره یا جل دره قرار گرفته است. این آبشار زیبا درون دره‌ای واقع شده که دسترسی به آن آسان نیست و برای رفتن به آن باید از یک شخص محلی کمک بگیرید.

روستای زیارت

روستای زیارت از معروف‌ترین روستاهای اطراف گرگان است که با پارک ناهار خوران گرگان 10 کیلومتر فاصله دارد. این روستا دارای آبشارهای متعدد و چشمه آب گرم بوده که طبیعت بسیار زیبایی خلق کرده است. از ویژگی‌های برجسته این روستا می‌توان به دمای خنک آن اشاره کرد که تبدیل به یک منطقه ییلاقی برای مسافران شده است.

روستای زیارت گرگان

قلعه حسن

این مکان از محله‌های قدیمی و دیدنی شهر گرگان است که 4 کیلومتر با ناهارخوران فاصله دارد. ناگفته نماند که به دلیل گذر زمان اثری از این قلعه وجود ندارد و فقط محله‌ای خاکی از آن به جا مانده است.

کاخ موزه گرگان

این کاخ به پارک ناهار خوران گرگان بسیار نزدیک است و یکی از محبوب‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی ایران به شمار می‌رود. کاخ موزه گرگان محل اقامت خانواده پهلوی در این شهر بوده که امروزه بازدید از آن برای عموم آزاد است.

کاخ موزه گرگان

اقامت در پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

در نزدیکی جنگل اقامتگاه‌ها و هتل‌های بسیار گوناگونی وجود دارد که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران عزیز هستند. این محل‌ها دارای انواع امکانات رفاهی بوده و راحتی و آسایش را برای مسافران فراهم می آورد. درون جنگل ناهارخوران نیز آلاچیق‌هایی وجود دارد که جای مناسبی برای استراحت و پیک‌نیک یک‌روزه به شمار می‌روند. در نزدیکی آلاچیق‌ها نیز رستوران وجود دارد که می‌توانید غذای خود را از آنجا تأمین کنید. امکان برپایی چادر در جنگل نیز وجود دارد که برای کمپ باید تجهیزات مناسبی با خود همراه داشته باشید. اقامت در شب در جنگل توصیه نمی‌شود چرا که حیوانات مختلفی مانند روباه، گرگ و شغال در پارک جنگلی ناهار خوران زندگی می‌کنند و ممکن است به شما حمله کنند.

جنگل ناهارخوران

بهترین زمان بازید از پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

ناهار خوران گرگان از معدود مکان‌های دیدنی است که بازدید از آن در هر فصل خالی از لطف نخواهد بود. طبیعت ناهار خوران گرگان بسیار خیره‌کننده است و در تمام روزهای سال چشم‌ها را به خود مجذوب می‌کند. در فصل بهار از هوای بسیار خنک برخوردار بوده و جنگل در انبوه‌ترین حالت خود دیده می‌شود. در فصل تابستان هوای گرگان بسیار شرجی بوده و ممکن است سفر به آن کمی ناخوشانید باشد.

البته ناهارخوران به دلیل داشتن درختان متنوع از دمای خنک‌تری نسبت به شهر برخوردار بوده و یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های گرگان در فصل تابستان محسوب می‌شود. ناهارخوران در فصل پاییز منظره رنگارنگی به وجود می‌آورد و به لطف برگ‌های زرد و نارنجی که زمین را پوشانده‌اند گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این فصل هوا نسبتاً خنک بوده و برای مسافرت مناسب است. زمستان ناهارخوران بسیار سرد است و باید لباس گرم و تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید.

فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از ناهار خوران گرگان است که هم هوای خنک و مطبوع احساس می‌شود و هم طبیعت بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد. بهترین ساعات رفتن به پارک ناهارخوران نیز صبح زود است که محیط بسیار آرامی دارد و می‌توانید از هوای سالم و خنک آن نهایت لذت را ببرید.

جمع بندی

علاوه بر این موارد ذکر شده، ورود به پارک جنگلی ناهار خوران رایگان است و می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز وارد آن شوید. از جمله وسایلی که پیشنهاد می‌شود همراه خود داشته باشید می‌توان به کفش و لباس مناسب، زیرانداز، پلاستیک زباله، آب‌معدنی، دوربین عکاسی، کارت‌بانکی و… اشاره کرد. به مسافران عزیز توصیه می‌شود به محیط‌زیست ناهار خوران گرگان احترام گذاشته و زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند تا بتوانند همواره از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند و به تفریح در کنار عزیزان شان بپردازند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا