تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردی

معرفی چشمه های آب شور ندوشن استان یزد

معرفی چشمه های آب شور ندوشن استان یزد

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با چشمه های آبشور ندوشن استان یزد داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. تا با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا شویم.

این چشمه های پلکانی بدون‌ شک یکی از بینظیر ترین پدیده‌های زمین‌شناسی استان یزد که در نوع خود منحصربفرد و کمیاب میباشد. و تنها نمونه‌های نادری از آن در ایران و جهان یافته اند. چشمه‌های آهک‌ساز «نیوک» ندوشن و دره آب شور مجاور آن میباشد.

سنگاب ندوشن یزد

سنگاب ندوشن یزد

سنگاب ندوشن

سنگاب ندوشن همچنین دارای خواص درمانی و رفع امراض پوستی نیز میباشد. و وجود جریان آب تقریباً دائمی در دل بیابان‌های یزد، زیبایی خیرکننده این اثر در تمام فصول سال را خلق کرده است. همچنین برخورداری از وسعت و فضای مناسب جهت حفاظت، اکوسیستم حساس و شکننده، دارا بودن مهمترین چشمه‌های آهکی با رسوب‌گذاری حوضچه‌ای و پلکانی در ایران مرکزی و پدیده‌های جذاب کارستی و ژئوتوریسمی در کوه‌های اطراف را می توان از مهم ترین ویژگی های این اثر طبیعی ملی دانست.

سنگاب ندوشن یزد

سنگاب «اشنیز» ندوشن یکی از پدیده های بسیار زیبای استان یزد میباشد. که می توان آن را نمونه بسیار کوچک باداب سورت مازندران به حساب آورد. سنگاب هایی که به دلیل داشتن املاح مختلف نمکی، گوگردی و آهن، طی میلیون ها سال به صورت رسوبات سفیدرنگ آهکی مطبق و پلكانی شکل گرفته اند.

سنگاب ندوشن یزد

محدوده اثر طبیعی چشمه‌های دره آب شور ندوشن و آبشار آن شامل تعدادی چشمه میباشد. که در طول محدوده دره مجاور آن واقع گردیده اند. چشمه‌ها به دلیل آبدهی بسیار متفاوت میباشند. و چشمه‌های اصلی که تعداد آنها بالغ بر سه چشمه میباشد. در بالادست و تقریباً مرتفع‌ترین بخش مسیر واقع شده است.

سنگاب ندوشن یزد

مکان

چشمه های آبشور ندوشن موسوم به «سنگ‌آب‌های ندوشن» در روستای «نیوک» ندوشن واقع شده است. که از توابع شهرستان میبد و در ۱۳ کیلومتری جاده ندوشن به میبد میباشد.

مناسب ترین مسیر از یزد جهت رسیدن به این منطقه، از جاده فولاد میباشد. که پس از حدود ۵۵  کیلومتر حرکت در جاده فولاد به پایان این جاده می رسید. و وارد جاده ای می شوید که  میبد را به ندوشن متصل کرده است. با رسیدن به این تقاطع باید به سمت چپ بروید. که  در ابتدای آن روستای نیوک میباشد. حدود ۵ کیلومتر بعد از این روستا، مسجد ابوالفضل در سمت چپ جاده واقع شده است. بعد از حدود ۱.۵ کیلومتر دیگر در امتداد جاده در سمت چپ جاده تپه هایی با رنگ نسبتا متفاوت مشاهده خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا