تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

کوه تل انبار گرگان ؛ سرچشمه رودهای خروشان

همه می‌دانیم که زیبایی‌های شهرهای شمالی کشور بر کسی پوشیده نیست. هر روز از ایام سال گردشگران زیادی به این شهرها سفر می‌کنند که یکی از این شهرها گرگان است. گرگان در مرکز استان گلستان واقع شده است. در گرگان جاذبه‌های توریستی و طبیعی فراوانی به چشم می‌خورد که بسیار متنوع بوده و شامل کوهستان، آبشار، جنگل، چشمه و ابنیه تاریخی هستند. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر کوه تل انبار گرگان است. این مکان جذاب و دیدنی دارای دره‌ها و آبشارهای بسیار زیبا بوده و در طول سال توسط گردشگران زیادی مورد بازدید قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با کوه تل انبار گرگان در ادامه مطلب با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی کوه تل انبار گرگان

این کوه که از مکان‌های گردشگری و بسیار زیبای گرگان به شمار می‌رود دارای قله‌های بسیار مرتفع است که قلل آن از شهر گرگان قابل مشاهده هستند. کوه جنگلی تل انبار در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته و با روستای چهارباغ ۶ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع آن از سطح دریا به ۳۰۳۰ متر می‌رسد. همچنین از دل این رشته‌کوه‌ها چشمه‌هایی جاری می‌شوند. به‌طوری‌که چشمه‌های روستای چهارباغ از جمله چشمه سوته رود و خاصه رود را تشکیل می‌دهند.

قله‌های کوه تل انبار گرگان به عنوان مرتفع‌ترین نقطه منطقه حفاظت شده جهان نما به شمار می‌روند. در این منطقه ۵۳ آبشار وجود دارد که ارتفاع هر کدام با یکدیگر متفاوت است. بیشترین ارتفاع متعلق به دو تا از آبشارهای آن با ارتفاع بیش از ۴۰ متر است. همچنین ارتفاع ۲۰ آبشار آن به ۱۰ متر می‌رسد. برای بازدید از کوه تل انبار و آبشارهای آن به تجهیزات خاصی نیاز دارید و باید در این زمینه مهارت داشته باشید. در غیراین صورت بازدید از آبشار برای‌تاندکار دشواری خواهد بود.

کوه تل انبار گرگان؛ جاذبه ای بکر و دیدنی در گلستان

جاذبه‌های کوه تل انبار گرگان

کوه تل انبار گرگان از مهم‌ترین مناطق دیدنی این استان به شمار می‌رود. همچنین جاذبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دره تل انبار گرگان

رشته‌کوه تل انبار که بخشی از کوه‌های البرز شرقی را شامل می‌شود دارای دره‌های بسیار متعدد است. دره معروف تل انبار در دامنه شمالی این رشته‌کوه قرار دارد و شامل آبشارهای متعددی می‌شود. از مهم‌ترین آبشارهای آن می‌توان به آبشارهای دوقلوی روستای زیارت اشاره کرد که در نوع خود بسیار دیدنی هستند.

دره تل انبار دارای دو بخش اصلی بوده که اولین بخش آن در بالای دره قرار گرفته و واقع در حدفاصل منطقه صندوق به منطقه میان وله است. بخش دیگر آن نیز در پایین دره قرار گرفته که آبشارهای دوقلوی زیارت در آن قرار دارند. دره تل انبار مکان بسیار خوبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است.

البته؛ باید تجهیزات لازم مانند طناب را به همراه داشته باشید تا بتوانید به این مکان دیدنی بروید. این دره دارای مسیر بسیار دشواری بوده که بهتر است از افراد محلی و کسانی که مهارت فنی دارند کمک بگیرید. رودخانه‌های دره بسیار خروشان هستند و هنگام حرکت در طول مسیر دره باید احتیاط کنید. در طول دره شکاف‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای استراحت در آنها مستقر شوید.

دره تل انبار

روستای زیارت

از دیگر جاذبه‌های کوه تل انبار گرگان می‌توان به روستای زیارت اشاره کرد که تا جنوب گرگان ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. این روستا چشم‌اندازها و جاذبه‌های توریستی فراوانی دارد و یکی از بهترین مکان‌ها در استان گلستان برای گردشگری محسوب می‌شود. آبشار زیارت یکی از معروف‌ترین آبشارهای کشور است.

به طوری که مسیر دسترسی به آن بسیار هموار بوده و می‌توانید از طریق جاده خاکی با خودرو به این آبشار زیبا برسید. از دو مسیر چمازچال و چشمه شهربت می‌توانید خود را به آبشار روستای زیارت برسانید. روستای زیارت نیز مسیری برای رسیدن به دره تل انبار است که از مسیرهای ذکر شده می‌توانید حرکت خود را شروع کنید.

روستای زیارت گرگان

نکات ایمنی بازدید از کوه تل انبار گرگان

کوه تل انبار گرگان دارای ارتفاعات بسیار وسیع با دره‌های صعب‌العبور است. برای کوهنوردی و بازدید از این منطقه باید مهارت‌ فنی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکات داشتن اقلامی مانند کمک‌های اولیه، غذا و آب کافی و لباس مناسب است. این کوه دارای مسیر غیراستاندارد و غیرقابل‌اطمینان است. برای همین باید تجهیزات مناسب مانند طناب، عینک کوهنوردی، چکش و باتوم کوهنوردی را به همراه داشته باشید.

همچنین سعی کنید از همراه داشتن ابزارهای مستهلک و قدیمی مانند طناب‌های پلاستیکی و نازک به شدت خودداری کنید. قبل از آن که سفر خود را در این دره‌ها آغاز کنید بهتر است تجهیزات مجهز و ایمن را جمع آوری و آماده کنید. در بسیاری از بخش‌های کوه استفاده از تلفن همراه امکان‌پذیر نیست؛ چراکه آنتن نمی‌دهد. برای همین یک یا دو نفر از نزدیکان و افراد قابل اطمینان خود را از سفر خود مطلع کنید.

توصیه می‌شود همواره برای بازدید از رشته کوه تل انبار با یک تیم مناسب که دارای سرپرست است همراه شوید و به صورت تنهایی اقدام به این کار نکنید. از دیگر تجهیزاتی که در سفر و بازدید خود به کوه تل انبار گرگان پیشنهاد می‌شود همراه داشته باشید می‌توان به زیرانداز، کیسه خواب، داروهای مسکن و ضد حساسیت، کفش و لباس مناسب، آب و مواد خوراکی کافی، موبایل، ساعت، نقشه‌های الکترونیکی و… اشاره کرد.

سفر به کوه تل انبار گرگان

مسیر دسترسی و بازدید از کوه تل انبار گرگان

آدرس دقیق کوه تل انبار گرگان شامل استان گلستان، ۲۳ کیلومتری جنوب گرگان و ۶ کیلومتری شمال غربی روستای چهارباغ است. البته از روستای زیارت می‌توانید خود را به این رشته‌کوه‌ زیبا برسانید و از آبشارهای آن دیدن کنید. همچنین با خودروی شخصی خود تنها تا پایین دامنه کوه تل انبار می‌توانید حرکت کنید و بازدید از این منطقه به‌صورت پیاده امکان‌پذیر است.

البته وجود صخره‌ها و دره‌های متعدد در این رشته‌کوه موجب شده تا به وسیله کوهنوردی بازدید خود را تکمیل کنید. نکته قابل توجه این است که امکان بازدید از تمام آبشارهای دره تل انبار وجود ندارد. عمق دره‌ها بسیار زیاد است و تنها با تجهیزات مخصوص می‌توانید از آنها بازدید کنید.

زمانی که حرکت خود را از اولین آبشار شروع کردید باید مسیر خود را رو به جلو ادامه دهید. در حین حرکت به آبشارها نزدیک نشوید چرا که قدرت آب آنها بسیار بالا بوده و ممکن است به شما آسیب وارد کنند. بهترین زمان بازدید از این مکان فصل بهار است.

بازدید از کوه تل انبار در فصل بهار و پاییز

در این فصل رویش گونه‌های گیاهی متنوع را می‌توانید بر روی رشته‌کوه تل انبار ببینید و از چشم‌اندازهای خیره‌کننده آن لذت ببرید. همچنین در این فصل آب و هوای بسیار مطبوع و دلچسبی منطقه را فرا می‌گیرد. در فصل تابستان هوا شرجی و بسیار گرم بوده و کوه‌پیمایی بسیار آزاردهنده می‌شود. به هیچ عنوان در فصل زمستان به بازدید از این منطقه نروید چرا که بارش برف و باران بسیار زیاد بوده و کوهنوردی را به شدت دشوار می‌کند.

در فصل پاییز نیز می‌توانید از هوای دل‌انگیز و مناظر رنگارنگ منطقه لذت ببرید. همچنان توصیه می‌شود برای بازدید از این مکان تجهیزات و وسایل ضروری همراه داشته باشید. اگر قصد کوه‌پیمایی ندارید و تنها می‌خواهید در دره‌های کوه اوقات مفرحی را بگذرانید باید تجهیزات ضروری را با خود به همراه داشته باشید. در این منطقه اقامتگاه و مراکزی برای تهیه مواد غذایی و آب مناسب وجود ندارد. برای همین تمام وسایل و اقلامی که برای یک گردش یک روزه نیاز دارید را از قبل تهیه کنید.

اقامت در کوه تل انبار گرگان

در کوه تل انبار گرگان محل اقامت خاصی وجود ندارد. در واقع این کوه به دلیل وجود دره‌های متعدد و شیب‌های فراوان شرایط مناسبی را برای ایجاد محل اقامت ندارد. گردشگران و مسافران عزیز که قصد بازدید از این منطقه را دارند می‌توانند به روستاهای اطراف مانند روستای چهارباغ و روستای زیارت مراجعه کنند و از اقامت‌های بوم‌گردی آنها جهت استراحت و سکونت استفاده کنند. همچنین فاصله کوه تل انبار تا شهر گرگان بسیار ناچیز بوده و حدود ۲۳ کیلومتر است.

گردشگران می‌توانند در هتل‌های شهر گرگان مستقر شوند و از انواع امکانات رفاهی و تفریحی آنها بهره‌مند شوند. می‌توانید با ایجاد کمپینگ و برپا کردن چادر در دامنه‌های کوه تل انبار اقامتی یک روزه داشته باشید. سعی کنید حتماً در مناطق هموار چادر برپا کنید که شیب ندارند و ایمن هستند. به هیچ عنوان شب را برای برپایی چادر در کوه تل انبار انتخاب نکنید چرا که در این منطقه کوهستانی حیوانات موذی و خطرناک فراوانی وجود دارند و ممکن است امنیت شما را به خطر بیاندازند.

اقامتگاه های روستای زیارت

جاذبه‌های توریستی اطراف کوه تل انبار گرگان

 در بازدید خود از کوه تل انبار گرگان بد نسیت به بازدید از جاذبه‌های اطراف آن نیز بپردازید که بسیار جالب و دیدنی هستند. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

چشمه آب گرم

این چشمه از جاذبه‌های بسیار خاص و منحصربه‌فرد در استان گلستان است که در روستای زیارت قرار دارد. چشمه آب گرم در شرق رودخانه خاصه رود قرار گرفته که آب آن از کوه‌های تل انبار تأمین می‌شود. چشمه آب گرم بسیار زلال و شفاف است و با گرمای مطبوع و ملایمی که دارد به درمان انواع بیماری‌های پوستی و مفصلی کمک می‌کند. آب از طریق ۴ رشته به درون چشمه آب گرم راه پیدا می‌کند که حجم آنها به حدود ۳۸ سانتی‌متر می‌رسد.

چشمه آبگرم گرگان

آبشار دوقلو

از دیگر زیبایی‌های روستای زیارت می‌توان به آبشار دوقلو یا انزوان اشاره کرد که در ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان قرار می‌گیرد. ویژگی برجسته این آبشارها مسیر بسیار هموار و قابل دسترس آن است. مسافران می‌توانند با خودروی شخصی خود تا نزدیکی آبشار حرکت کنند و در محل پارکینگ به پارک خودروی خود بپردازند. در ادامه تنها ۱۵ دقیقه نیاز است تا خود را به پای آبشار برسانید. خاصه رود از دو آبشار تشکیل شده که ارتفاع آنها به ۱۵ متر می‌رسد. جالب است بدانید که آبشارهای دوقلو در منطقه تحت حفاظت قرار دارند و گردشگران می‌توانند به راحتی وارد آن شوند.

آبشار دوقلو روستای زیارت

جمع‌بندی

اگر از شهرهای اطراف استان گلستان یا از شهرهای دیگر کشور می خواهید به گرگان سفر کنید، حتما ابتدا درباره مکان های دیدنی این شهر اطلاعات کافی را دریافت کنید تا بتوانید سفری خوب و خوش را در کنار عزیزانتان رقم بزنید.همچنین سعی کنید تمام تجهیزات لازم و ضروری برای سفر را بردارید تا نگرانی بابت نبود امکانات در این منطقه نداشته باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا