تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

آشنایی با غار نمکدان قشم

همان طور که می‌دانید استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران بوده و در شمال تنگة هرمز قرار دارد. در سفر به این استان می‌توانید از جاذبه‌های بسیاری دیدن نمایید. غار نمکدان به عنوان یکی از زیباترین آثار این استان به حساب می‌آید. این غار نمکی دارای یکی از بهترین نوع نمک‌های قابل استخراج با خاصیت دارویی است که از نمک‌های این غار می‌توان در مصارف پزشکی استفاده نمود. در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر می‌خواهیم شما را با غار نمکدان قشم آشنا سازیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

غار نمکدان قشم کجاست؟

این غار نمکی دارای مجموعه‌ای از زیبایی‌های منحصر به فردی است که در استان هرمزگان قرار دارد. در بدنة کوه این مکان رگه‌های سفیدی از نمک وجود دارد که زیبایی خاصی را به این مکان می‌دهد. غار نمکی در‌ فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم قرار دارد. برای مشاهدة استالاکتیت‌های بلورین نمک در اعماق این غار نیاز به استفاده از چراغ قوه‌ای پر نور است.

غار نمکدان قشم

آشنایی با غار نمکی

غار نمکدان قشم دارای قندیل‌های مرمرین و بلورین بوده که منجر به خلق منظرة زیبایی در این مکان شده است. برای ورود به غار نمکی می‌بایست از فردی آشنا کمک گرفته تا بتوانید از راه و چاه آن را مطلع شوید.

جریان‌هایی از آب نمک در کف این غار وجود دارد که منظره‌ای بسیار زیبا را برای بازدیدکنندگان غار نمکی قشم به وجود آورده است. وجود رطوبت در هوای این جزیره باعث شده که آب به داخل غار نفوذ کند و به صورت اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها اضافه شود. جریان آب غار نمکی به صورت دائمی بوده و تا خارج این غار ادامه دارد. در داخل این غار حوضچه‌ای به رنگ سفید وجود دارد و آب‌های خارج شده از این غار در آن جمع می‌شود. در انتهای دامنة کوه یک چشمه نمک قابل مشاهده است.

 این چشمه در تمام طول سال جریان داشته و این جریان آب در تمامی بخش‌های داخلی غار نمکدان قشم قابل مشاهده است. در بعضی مواقع آب موجود در غار مانند آینه‌ای تصاویر را منعکس کرده و منظره‌ای زیبا راخلق می‌کند. رنگ اصلی چشمه سرخ بوده و رسوبات گل اخلا را می‌توان در آن مشاهده نمود. رسوبات داخل این منطقه از ترکیباتی نظیر اکسید آهن و هماتیت به وجود آمده است.

سقف این غار با قندیل‌های بلورین شکل و با اشکالی مختلف پوشیده شده است و جلوة خاصی را به این غار می‌دهد. نمک‌های غار نمکدان قشم، خاصیت دارویی دارند و می‌توان از آن‌ها برای ورزشکاران حرفه‌ای استفاده نمود. این نمک‌ها از منیزیم تشکیل شده‌اند و بر اساس تحقیقات زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک، غار نمکی قشم یکی از طولانی‌ترین غارهای نمک در جهان بوده و دارای طولی به اندازه‌ی ۶۴۰۰ متر است.

بر اساس تحقیق‌های به دست آمده از دانشگاه شیراز بر روی شش هزار متر از غار نمکی قشم، سن نمک‌های آن را به پانصد و هفتاد میلیون سال پیش تخمین زده‌اند. گنبدهای نمکی در این مکان جوان‌تر بوده و برخی از این غارها حدود ۶۰۰۰ سال قدمت دارند.

نحوه تشکیل نمک‌های غار

در زمان‌های گذشته نمک‌ها به صورت لایه‌ای بوده و با مرور زمان برآمده میشدند. با توجه به خاصیت شناوری، نمک‌ها از دل سنگ‌ها بیرون آمده و به سمت بالا به حرکت در می‌آیند. گنبدهای نمکی و غارهای موجود در جزیره قشم علاوه بر زیبایی بی‌نظیری که دارند، به عنوان جزئی از ثروت‌های ملی به حساب می‌آیند. همچنین ما باید در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش نماییم و آن را مورد حفاظت قرار دهیم. غار نمکدان قشم تنها غار نمکی در جزیرة قشم بوده و بین دماغه جنوب تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربی تا قدیس باسعیدو بالا قرار دارد. گنبد نمکی به صورت دایره‌ای بوده و دارای ابعادی به اندازه ۷ در ۵/۶ کیلومتر است. توپوگرافی بام نامنظم بوده و بسیار پرشیب است. غارهای نمکی در اطراف گنبد نمکی قشم ارتفاعی به اندازه ۲۰ متر دارد.

مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم

این غار نمکی در سمت غرب جزیره قشم و در استان هرمزگان قرار دارد. برای رفتن به این غار پس از پشت سر گذاشتن فرودگاه، بعد از ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه شده و پس از ۲۳ کیلومتر می‌توانید به این غار دسترسی پیدا کنید.

معرفی دیدنی‌های غار نمکی قشم

غار نمکدان قشم از سه بخش مختلف تشکیل شده است. بخش اول که برای بازدید همه مناسب بوده، بخش دوم که برای افرادی که قادر به سینه خیز رفتن هستند، مناسب است و در بخش سوم تنها افرادی که از مهارت غارنوردی برخوردار هستند، می‌توانند استفاده کنند.

غار نمکدان قشم

استلاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها

زیبایی این غار از نیمه تا انتها به دلیل تشکیل کف پوشی از نمک کریستال افزایش پیدا می‌کند. در نزدیکی دیوارها اتصالاتی از استلاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها منجر به ایجاد ستون‌های زیبایی شده است. این غار رنگ‌های متنوع و زیبایی دارد. برخی از استالاگمیت‌ها با گذشت زمان شکسته شده‌اند و می‌توان گفت این شکستگی‌ها توسط گردشگران این غار برای به دست آوردن نمک غذایی با کیفیت بالا به وجود آمده‌اند.

جریان آب

جریان آب داخلی کوه نمکی به صورت دائمی بوده که با ترکیب نمک‌های آن به صورت چشمه از غار خارج می‌شود. با توجه به وجود نمک در آب، رنگ آن سفید است. منعکس کردن تصاویر داخل آب زیبایی خاصی را به این مکان می‌دهد. رنگ سرخ این چشمه به دلیل وجود رسوبات خاک نسوز است.

قندیل‌های سقفی

سقف غار توسط قندیل‌های بلورین و زیبایی پوشیده شده است و به دلیل هوای مرطوب قطرات آب بر روی این قندیل‌ها جریان پیدا می‌کند. این موضوع منجر به تغییر شکل قندیل‌ها و ساخت قندیل‌های جدید خواهد شد.

هنگام بازدید غار نمکدان قشم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در ادامه می‌خواهیم شما را با قوانین و نکات ورد به غار نمکدان آشنا سازیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • بهترین زمان سفر به قشم با توجه به گرم و شرجی بودن هوای جنوب کشور، اواسط پاییز تا اواسط بهار است.
  • در مجموعه غار نمکدان قشم امکانات زیادی قرار ندارد.
  • بازدید از این غار نمکی کاملاً رایگان است.
  • در صورت نیاز می‌توانید در ابتدای ورود به غار چراغ قوه اجاره نمایید.
  • به دلیل خاکی بودن جاده غار نمکی ممکن است برای بعضی از افراد خسته کننده شود.
  • با توجه به نقشه‌های دقیق ترسیم شده در داخل غار، توصیه می‌کنیم افراد همراه با اسم حرفه‌ای و کاربلد وارد غار شوند.
  • به جهت طی کردن مسیر داخل غار، تجهیزات کاملی استفاده نمایید.
  • در این غار حشراتی ریز و سفید رنگی زندگی می‌کنند که حضورشان در بعضی مواقع آزاردهنده است.
  • به دلیل وجود خفاش در این غار نمکی بهتر است سکوت کرده تا حرکت و پرواز آن‌ها را مشاهده نمایید.
  • بهتر است در هنگام سفر به این استان به فرهنگ بومی آن منطقه احترام بگذارید.
  • شما می‌توانید با خرید محصولات محلی و اقامت داشتن در مکان‌های بوم کردی به رونق اقتصادی این جزیره کمک نمایید.
  • با توجه به اینکه در نگهداری و حفظ طبیعت موظف هستیم. از هرگونه آسیب رساندن به قندیل‌ها و استلاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها و نیز از ریختن زباله در داخل غار نمکدان قشم جدا خودداری نمایید.

غار نمکدان قشم

فرهنگ مردم قشم

با توجه به زندگی بومی مردم به ویژه در نزدیکی غار نمکدان قشم، کمتر با زندگی مدرن آشنا هستند. این بدین معنی نیست که قشم از امکانات کمی برخوردار بوده، در صورتی که این جزیره دارای هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید قشم دارای امکانات مدرن و پیشرفته‌ای است. اما اصالت بومی زندگی کردن مردم جزیره هم چنان پابرجا بوده و این فرهنگ در تمامی طول زندگی مردم جزیره از نحوه لباس پوشیدن تا خورد و خوراک آن‌ها برقرار است. با توجه به اینکه دور تا دور این جزیره را آب گرفته در اتحاد و همبستگی مردم تأثیر گذاشته است. اصالت مردم این جزیره ارتباطات قوی فامیلی، مهمان نوازی، خونگرمی، بزرگداشت سنت‌های قدیمی و … بوده که متأسفانه در شهرهای دیگر این آداب و فرهنگ کم‌رنگ شده است.

سؤالات متداول در مورد غار نمکدان قشم

سؤال: غار نمکدان قشم در کجا قرار دارد؟

پاسخ:  این غار در ۹۰ کیلومتری از قشم و جنوب غربی جزیره و در نزدیکی ساحل آن قرار دارد.

سؤال: به چه طریق می‌توان به غار نمکی سفر کرد؟

در ابتدا بهتر است به طبل روید. سپس از طریق روستاهای چاهو، درکو، گونی و کانی به غار نمکی رفت. از طرفی می‌توانید با رفتن به سلخ در جنوب جزیره به غار نمکی برسید.

سؤال: بازدید از غار نمکی به چه صورتی است؟

بازدید از این غار کاملاً رایگان است. شما می‌توانید تا صد متری از این غار را بدون تجهیزات دیدن نمایید. اما پس از طی صد متری ابتدایی نیاز به چراغ قوه دارید که می‌توانید در هنگام ورود به غار آن را اجاره نمایید.

سؤال: چه زمانی مناسب بازدید غار نمکی است؟

پاسخ: به دلیل گرم بودن هوای جنوب کشور بهتر است برای بازدید غار نمکی از نیمه پاییز تا نیمه بهار اقدام نمایید.

سخن آخر

با توجه به گرم بودن هوای جنوب در فصل تابستان، توصیه می‌کنیم که برای سفر به این جزیره در فصل‌های خنک اقدام نمایید. در این جزیره مکان‌های بسیاری برای بازدید وجود دارد که از میان آن‌ها غار نمکدان قشم یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی این جزیره به حساب می‌آید. در این مقاله شما را با این غار نمکی آشنا کردیم. اگر شما هم به قشم سفر کرده‌اید، لطفا از تجربه‌های خودتان در بخش نظرات این صفحه برای ما بگویید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا