تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیچالوس

جاهای دیدنی چالوس

استان مازندران یکی از معدود جاهایی است که در یک سوی‌ آن جنگل‌های بکر و دیدنی و در سوی دیگر آب‌های نیلگون دریای خزر را می‌توانید ‌بینید. چالوس که در گذشته به آن شالوس یا سالوس هم گفته‌ می‌شد؛ یکی از ۲۲ شهر سرسبز استان مازندران است که جاذبه‌های بسیار خیره کننده دارد. در جنگل‌های چالوس درخت‌هایی وجود دارد که عمر آن‌ها به هزاران سال می‌رسد. وجود طبیعت زیبا و وفور باران و همچنین بهره‌مند بودن از نعمت دریای خزر باعث شده که در این شهر تفریحات بسیار شادی از جمله تله کابین، موج سواری، زیپ لاین و… نیز ایجاد شود. این تفریحات در ارتفاعات چالوس از فراز دریاچه‌های نیلگون و قرار گرفتن در دل ابرهای آسمان تحربه‌ای بسیار شیرین را برای شما به ارمغان می‌آورد.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

موقعیت چالوس در مازندران

در غرب استان مازندران و در جلگه‌ی زیبا و حاصلخیز دریای خزر شهری به نام چالوس قرار دارد. چالوس به زبان محلی به معنای گودال لجنی است. ارتفاع بعضی از مکان‌های چالوس از سطح دریا زیاد است و این باعث ایجاد ظاهر مه گرفته و غبار آلود در جنگل‌های رویایی این شهر شده است. این مکان‌ها به دلیل فضایی سرسبز می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای عکس شاد خانوادگی و دوستانه باشد. جاده‌ی کرج- چالوس یا تهران-چالوس یکی از پرترددترین مسیرها برای وصل شدن به چالوس است.

جاهای دیدنی چالوس

این جاده که به جاده‌ 59 معروف است؛ از قدیمی‌ترین جاده‌های شمال کشور است و به یکی از زیباترین جاده‌های جهان معروف است. پیچ‌های بسیار زیاد و طبیعت اطراف آن که در فصل‌های مختلف رنگ ویژه‌ای به خود میگیرد و بسیار چشم نواز است. توصیه می‌شود در تعطیلات با احتیاط در این جاده‌ي 160 کیلومتری رانندگی کنید چون بار ترافیک در آن بسیار بالاست. زیبایی‌های این جاده انقدر زیاد است که به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است. بسیاری از مسافران با مشاهده‌ی نقشه‌ی راه و باخبر شدن از ترافیک بالای این جاده کنار جاده‌ی چالوس چادر می‌زنند و از دکه‌های کنار راه خوراکی‌های محلی و آش خریداری کرده و چند ساعتی را از مناظر زیبای این جاده لذت می‌برند. همچنین در این جاده‌ی کوهستانی تونل‌های بسیاری نظیر تونل کندوان وجود دارد.

آب و هوا

چالوس نیز مانند بقیه‌ی شهرهای استان مازندران آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. در تابستان درجه‌ي هوا به ۳۶ درجه نیز می‌رسد و در زمستان هم معمولا ۵ تا 12 درجه سانتیگراد است. نکته‌ی مهم درباره‌ی چالوس قرار گرفتن آن در کناره‌ی جلگه‌ی سبز دریاچه‌ی خزر و همچنین قرار گرفتن در ارتفاعات است. همین امر باعث شده بسیاری از جنگل‌های این شهر پوشیده از ابر و مه‌الود باشد و منظره‌ی سرسبز آن‌ها را جلوه‌ای زیباتر ببخشد. رطوبت هوا در این شهر بالاست و در بعضی روزهای سال بخصوص در تابستان به 90 درصد نیز می‌رسد و ساکنان این شهر در تابستان معمولا روزهای شرجی را سپری می‌کنند. همچنین در پاییز و زمستان نیز بیشتر روزها بارندگی‌های طولانی و شدید وجود دارد. در جنگل‌های چالوس آسمانی آبی به دور از آلودگی دیده می‌شود. در چالوس عمیق نفس بکشید و ریه‌های خود را از اکسیژن پر کنید.

چه زمانی به چالوس سفر کنیم؟

چهار فصل چالوس زیباست؛ اما در فصل تابستان به دلیل درجه‌ی رطوبت بالا و گرمای هوا اکثر افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند به‌ خاطر هوای شرجی‌ آن آزرده می‌شوند. شاید بهترین فصل برای رفتن به این مکان فصل‌های پاییز و بهار باشد. در زمستان نیز لذت دیدن مناطق برفی برای دوست‌داران سرما بسیار فرح‌بخش و دل‌نشین است. همچنین وجود پیست‌های اسکی مانند پیست اسکی دیزین هرساله بسیاری از عاشقان اسکی و ورزش‌های برفی را به سمت خود جذب می‌کند. اما در سواحل دریای خزر ممکن است به دلیل بارندگی‌های شدید، مَدهای قوی در دریای اتفاق بیفتد که موج‌سواری و شنا را در دریا غیرممکن می‌کند. همچنین بازدید از مرداب و رودخانه‌ها در روزهای پربارش به دلیل طغیان رودخانه‌ها توصیه نمی‌شود.

زمان سفر به چالوس

مکان‌های دیدنی چالوس کجاست؟

 قطعاً کنار دریا قرارگرفتن و خاک جلگه‌ای چالوس و همچنین وجود مراتع سرسبز دلیلی برای ایجاد مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. البته این شهر اکوسیستم‌های طبیعی زیادی نظیر آبشارها، پارک‌های جنگلی و دریاچه‌ها دارد که بشر در ایجاد آن‌ها دخالتی نداشته و زیبایی‌های بسیار خاصی هم دارند. در کنار این مراتع تفریحات متنوعی از قبیل قایق‌سواری و موج‌سواری، اسب‌سواری، موتور و ماشین‌های ساحلی نیز وجود دارد که باعث جذب گردشگران بیشتری به این شهر می‌شود. در کنار این مراتع سبز وجود اماکن تاریخی و سدهای زیبا مانند سد امیرکبیر جلوهٔ چالوس را نیز به سمت کهن و قدیمی بودن می‌برد.

آبشارهای بلند و زیبا

 آبشارها و صدای آب‌های خروشان همیشه برای مردم جذاب بوده و بسیاری از افراد تمایل دارند که در خنکای آب‌های آبشار قرار بگیرند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. وجود آبشارهای طبیعی در چالوس امری بدیهی است. چرا که در این شهر رودها و رودخانه‌های زیادی وجود دارد که در اثر برخورد به سنگ‌های سخت باعث ایجاد آبشارهای مرتفعی می‌شوند. معمولاً مردم در پشت آبشارها قرار می‌گیرند و ساعات خوشی را در کنار این منظرهٔ آبی می‌گذرانند و عکس‌های یادگاری بسیار زیبایی را در آنجا می‌گیرند.

 آبشار سواسره

 در یک منطقهٔ کوهستانی بیشه‌ای به نام بلده؛ آبشاری ۱۰۰ متری وجود دارد. این آبشار در 65 کیلومتری شهر چالوس است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و قرارگرفتن در ارتفاعات و وجود آبشار سواسره بسیار سردسیر است و حتماً قبل از سفر به آبشار لباس‌های گرم خود را آماده کنید و مجهز به این منطقه سفر کنید. وسایلی از قبیل چادر، کیسه‌خواب در صورت اقامت در این مکان نیز توصیه می‌شود. در نزدیکی سواسره آبشارهای دیگری نیز وجود دارند که دیدن آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. آبشارهایی مانند بطاهرکلا، وسمیط و میناک نیز وجود دارند.

 آبشار سواسره

 آبشار آکاپل

 در نزدیکی کلاردشت سردسیر آبشاری بسیار زیبا و چشم‌نواز وجود دارد. جالب است که این آبشار در زمستان کاملاً یخ می‌زند و مانند یک قندیل یخ‌زدهٔ بسیار بزرگ به نظر می‌رسد! این آبشار ۲۰ متری در تابستان و بهار بسیاری از مسافران را به سمت خود می‌کشاند تا از طبیعت فرح‌بخش این منطقه دیدن کنند. البته حتی در تابستان هم‌درجهٔ هوا پایین است و نیازمند به همراه بردن لباس‌های گرم خواهید بود.

 آبشار آکاپل

آبشار هریجان

 روستای هریجان در مسیر جاده چالوس یک انتخاب بسیار عالی برای دوستداران طبیعت است. در غرب این روستای خالی از سکنه منطقه حفاظت شده‌ای به نام آبشار هریجان وجود دارد. این آبشار از دل‌سنگ‌های سخت پرپیچ‌وخم به سمت پایین می‌ریزد و در بهار و تابستان روان است. اما در فصل زمستان و پاییز گزینهٔ خوبی برای بازدید نیست چرا که به‌صورت یخ‌زده است و هوای اطراف آن نیز بسیار سرد است. البته حواستان باشد که این منطقه دارای حیوانات وحشی نظیر خرس، ببر و… زیادی نیز هست که جزئی از حیات‌وحش این منطقه محسوب می‌شوند و در عین زیبایی می‌توانند خطرناک باشند.

آبشار هریجان

پارک‌های جنگلی

 از مناظر بکر طبیعت شمال کشور می‌توان به وجود پارک‌های جنگلی اشاره کرد. پارک جنگلی یعنی طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای که برای جلوگیری از آسیب‌های مردم و همچنین عدم شکار حیوانات وحشی به‌صورت حفاظت شده درمی‌اید. حفاظتی بودن این مناطق اهمیت بسیار زیادی دارد. برای ورود به این پارک‌های جنگلی باید از دروازهٔ ورودی آن‌ها بگذرید و هزینهٔ واردشدن را نیز پرداخت کنید.

 پارک فین

 در کنار دریاچه چالوس منطقه‌ای حفاظت شده به نام پارک جنگلی فین قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این پارک وجود کلبه‌ای کوچک در کنار این پارک است که به کلبه فین معروف است. پارک فین دارای گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار کمیابی است و یکی از دلایل حفاظت‌شدگی آن هم همین است. وجود درختان کهن و زیبایی نظیر توسکا، خرمندی، ازگیل جنگلی، بلوط، سه‌قلو انجیلی، ملج، لرگ، یاس وحشی و همچنین حیوانات وحشی نظیر گرگ، شغال، خوک، گربه وحشی و غاز به زیبایی و طبیعت دست‌نخورده این پارک جلوه بسیار زیبایی می‌دهد. البته هنگام بازدید از این مکان بهتر است به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • مراقب حیوانات وحشی باشید و به‌هیچ‌وجه قصد اذیت و آزار آن‌ها را نداشته باشید.
  • لباس گرم حتماً همراه خود داشته باشید؛ چه در تابستان و چه در زمستان.
  • در فصل‌های پر بارش به این منطقه سفر نکنید؛ چون احتمال آب‌گرفتگی معابر بالاست.
  • بهتر از خریدهای خود را خارج از این منطقه انجام دهید و با خیال راحت وارد این منطقه شوید.
  • سعی کنید تا جایی که می‌توانید آتش روشن نکنید و یا اگر روشن کردید حتماً از خاموش‌شدن آن مطمئن شوید.
  • برای حفظ محیط‌زیست با آن مهربان باشید و زباله‌های خود را در کیسه‌زباله بگذارید و هنگام خروج آن‌ها را به سطل زباله بیندازید.

 

 پارک جنگلی فین

پارک ساحلی نمک آبرود

 نمک‌آبرود یکی از شهرهای کوچک توریستی استان مازندران است. این شهر توریستی در نزدیکی سواحل زیبای خزر قرار گرفته است و همین برای وجود انواع تفریح‌های آبی و دیگر تفریحات کافی است! ساحل دریا، جایی است که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید در کنار ساحل قدم بردارید و انگشت‌های پاهایتان را لابلای شن‌های نرم ساحل غرق کنید! صدای امواج دریا، نسیمی که از جانب دریا به تن شما برخورد می‌کند، گوش‌ماهی‌های زیبایی که ساحل دریا را رنگارنگ می‌کنند؛ همه‌وهمه از تفریحاتی است که در ساحل این پارک کاملاً رایگان تجربه می‌کنید و آرامشی عمیق را از دل دریا دریافت می‌کنید. اگر هوس آب‌تنی کردید می‌توانید کنار ساحل بروید و حسابی آب‌تنی کنید البته در مواقع مواج بودن دریا مراقب موج‌های بزرگ باشید!

پارک ساحلی نمک آبرود

دریاچه‌ها و مرداب‌ها

 شگفتی‌های مسحورکننده چالوس به جنگل و دریا و صدای امواج ختم نمی‌شود. در این شهر دریاچه‌هایی آرام یا خروشان و همچنین مرداب‌هایی با آب‌های شیرین وجود دارند که زیبایی‌های این منطقه را کامل‌تر می‌کنند. این محیط‌های آبی حس طراوت و تازگی به هر مسافری می‌دهند و خشکی و سردی درون را به طور محسوسی از بین می‌برند. اکوسیستم‌های آبی باعث رشد و حیات بسیاری از جانوران آبزی نظیر انواع ماهی‌ها، میگو و شاه‌میگو، خرچنگ و بسیاری از جانوران دیگر شده و این شهر را از نظر اقتصادی و بازار محصولات دریایی بسیار غنی کرده است. آب‌های شهر چالوس معمولاً شیرین‌اند و جانورانی که در آب‌های شور زندگی می‌کنند در اینجا یافت نمی‌شوند.

دریاچه حصار چال

 در ارتفاعات رشته‌کوه البرز مکانی که قله مرتفع علم‌کوه قرار دارد، پس از گذشتن از تپه‌های پوشیده از برف بسیار زیبا و سرد به یک دریاچه بسیار منحصربه‌فرد می‌رسیم که حصار چال نام دارد. بسیار جالب است که از ذوب‌شدن برف‌های ارتفاعات در یک مکان پست‌تر و در یک گودال کوهستانی آب‌هایی به رنگ سبز و معمولاً نیمه یخ‌زده می‌ریزد و یک دریاچه آرام در این مکان زاده می‌شود! آب این دریاچه شیرین است؛ ولی اگر در اینجا چادر زدید و خواستید از آب این دریاچه استفاده کنید؛ به دلیل راکد بودن بهتر است ابتدا آن را بجوشانید و بعد استفاده کنید تا در سفر گرفتار مشکلات گوارشی و مسمومیت نشوید. این دریاچه در طول سال آبی بسیار سرد دارد به همین دلیل برای شناکردن و آب‌تنی مناسب نیست.

دریاچه حصار چال

دریاچه ولشت

 در جنوب غرب شهر چالوس در میان نیزارهای منطقهٔ مرزن‌آباد دریاچه‌ای در یک سرازیری وجود دارد که به دریاچه ولشت مشهور است. منظور از ولشت در گویش مازندرانی به معنای رانش زمین است. این دریاچه بر روی شن‌های خاکستری بسیار نرم ایجاد شده است و از بارش‌های سالانه و همچنین چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود. اگر قصد شناکردن دارید دمای آب این دریاچه در تابستان نسبتاً مناسب است و به سرما و یخ‌زدگی دریاچه حصار چال نیست! همچنین عمق این دریاچه نیز در عمیق‌ترین مکان ۲۲ متر است و اگر شناگر ماهری باشید می‌توانید لذت شناکردن در این دریاچه را نیز تجربه کنید. در این دریاچه تفریحات مختلفی نظیر ماهیگیری، اسکی روی آب، قایق‌سواری و… انجام می‌گیرد. در آب‌های این دریاچه اردک‌ماهی، ماهی کولی و قورباغه و…. یافت می‌شود.

دریاچه ولشت

دریاچه و مرداب کندوچال

 در نزدیکی پارک جنگلی فین؛ مردابی با عمق ۴ الی ۵ متر یافت می‌شود که با درختان بلند و سربه‌فلک‌کشیده محصور شده است. این اکوسیستم آبی باعث رشد بسیاری از جانوران آبزی و پرندگانی مثل مرغابی و غازها شده و در این منطقه سبب ایجاد محیطی آرام و تزیین شده با جلوه  زیبای نیلوفرهای آبی روی سطح آن شده است. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه و مرداب کندوچال  اردیبهشت‌ماه است.

دریاچه و مرداب کندوچال

دریاچه سد دریوک

 دریاچه  وسیع دریوک در استان تهران و در نزدیکی قله  زیبای دماوند واقع است. این دریاچه دارای آب شیرین است و به دلیل وسعت و پهناوری هرساله میزبان بسیاری از پرندگان مهاجر اطراف است که در زمستان جلوه‌ای زیبا از محیط‌زیست را نشان می‌دهد. اقلیم مناسب و مرغزارهای زیبا این مکان را به تفرجگاهی امن و آرام برای کسانی که قصد سفر دارند ایجاد کرده است.

دریاچه سد دریوک

مرداب هسل

 این مرداب بسیار متفاوت و بی‌نظیر است! هسل به معنی آب راکد است و دلیل نام‌گذاری آن هم همین است. شاید کمتر مردابی در کشور ما وجود داشته باشد که به این زیبایی باشد. این مرداب به دلیل وجود جلبک‌های قرمز و سرخس‌های بسیار کوچک آزولا جلایی قرمزرنگ دارد و طبیعت سبز جنگل‌های این منطقه را رؤیایی‌تر می‌کند. ولی در کنار زیبایی‌های بکر و جذاب این مرداب جادویی؛ مراقب عمق آن باشید! این مرداب حدوداً ۱۵ متر عمق دارد که البته در فصل‌های پربارش به بیش از این نیز می‌رسد. همچنین در زمستان خبری از ظاهر قرمزرنگ نیست. توصیه می‌شود در فصل پاییز به دیدن این مرداب بروید تا از بهترین قاب بتوانید این مکان دیدنی را نظاره‌گر باشید.

مرداب هسل

مکان‌های دیدنی دیگر

 مکان‌های دیدنی چالوس که شهر کوچکی محسوب می‌شود با دریاها و دریاچه‌ها به پایان نمی‌رسد. چالوس شهر کهن و باستانی محسوب می‌شود که دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی نیز هست و مانند نگینی در غرب مازندران می‌درخشد. بیشتر آثار باستانی چالوس به دوره پهلوی برمی‌گردد و بناهایی که در این شهر ساخته شده قدمت حدوداً صدساله دارند.

کاخ اُجابت

 اگر از دوستداران تاریخ و بافت و معماری‌های قدیمی هستید؛ از دیدن این کاخ لذت خواهید برد. در روستای اُجابت و مشرف به شهر کلاردشت کاخ بسیاری مجللی با معماری آنتیک اروپایی به چشم می‌خورد که قدمت آن به ۷۰ سال پیش برمی‌گردد. این کاخ با گچ‌بری‌های بسیار زیبا و کلاسیک به سبک اروپایی مربوط به دوره سلطنت پهلوی بوده و یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی چالوس به‌حساب می‌آید. این کاخ یکی از کاخ‌های اشرافی پهلوی اول بوده است.

کاخ اُجابت

دبستان پروین اعتصامی

 این مدرسه یکی از بناهای قدیمی چالوس محسوب می‌شود که از یک‌طبقه و زیرزمین ساخته شده است. در سال ۱۳۲۵ پس از رهایی از متفقین این مدرسه به دبیرستان شاپور تبدیل شد. پس از سال‌ها این مکان به دبستان پروین اعتصامی تغییر پیدا کرد و اکنون به پژوهش‌سرای ابن‌سینای چالوس تغییر پیدا کرده است.

دبستان پروین اعتصامی

 موزه خودروهای تاریخی ایران

 بازدید از خودروهای قدیمی و نوستالژی برای عاشقان خودرو و به‌قول‌معروف ماشین‌بازان تفریحی است که هیچ‌وقت خسته‌کننده نمی‌شود. این موزه یکی از قطب‌های ماشین دوستان است و محیطی بسیار سالم و دیدنی را در میان آن‌ها ایجاد می‌کنند. بسیاری از افراد با پوشش و ظاهر قدیمی در این مکان‌ها ظاهر می‌شوند که محیط این موزه را بسیار جالب و دیدنی می‌کنند. این موزه بزرگ در نزدیکی شهر نمک‌آبرود و همچنین هتل ونوس پلاس چالوس قرار گرفته است. هرساله بیش از صد نوع مدل خودرو عتیقه در این موزه رونمایی می‌شود.

بازدید از موزه نیازمند فصل خاصی نیست و هر وقت که دلتان بخواهد می‌توانید به این موزهٔ بزرگ ماشین بیایید و از لوکس‌ترین خودروهای تاریخ لذت ببرید. البته بیشتر مردم در بهار از این موزه دیدن می‌کنند؛ چون در کنار دیدار از این موزه سری هم به بقیه نقاط نمک‌آبرود و چالوس می‌زنند. در کنار هر خودرو اسم کمپانی و مدل و سال تأسیس آن نوشته شده و علاوه بر بازدید می‌توانید اطلاعات خود را نیز درمورد خودروهای آنتیک ایرانی و خارجی ارتقا دهید. در این موزه خودروهایی از جمله فانتوم ۴، رولز رویس سیلورگوست، مرسدس‌بنز، لامبورگینی اسپادا وجود دارد و هرکدام از آن‌ها یادآور دورانی است که بسیاری از ما خاطرات کودکی خود را با رویه‌های این خودروها سپری کرده‌ایم و با دیدن آن‌ها حس شیرین آن دوران برای ما تداعی خواهد شد.

 موزه خودروهای تاریخی ایران

کاخ چای‌خوران

 قدمت این مکان نیز مانند کاخ اُجابت به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. معماری و گچ‌بری این مکان تاریخی زیبا نیز به سبک اروپایی است. این ساختمان از دو بخش اصلی و خدماتی تشکیل شده است. بخش اصلی شامل تالارهای زیبا با لوسترها و مبل‌های اشرافی و اتاق‌های مجلل است و بخش خدماتی از ایوان و آشپزخانه و آبدارخانه تشکیل شده است. این بنا در سال 1354 مرمت و بازسازی شده و هم اکنون در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

کاخ چای‌خوران

فرهنگ، ورزش و آیین‌ها

 مازندران یا طبرستان قدیم دارای فرهنگی بسیار غنی و با پیشینه بسیار زیادی است. در این استان مردم به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و مراسمی از جمله قاشق‌زنی، چهارشنبه‌سوری، بخت‌گشایی، نوروزخانی، شال انگلنی و… وجود دارد که ریشه در آداب‌ورسوم قدیمی این استان دارند. خوراک‌های شمال ایران هم که نیاز به تعریف ندارند! چالوس هم مانند اکثر نواحی شمالی دارای غذاهای بسیار لذیذی است که علاوه بر خوشمزگی دارای ارزش غذایی بالایی نیز هستند. اساس اکثر غذاهای شمالی بر پایه سبزی‌ها، سیر و برنج استوار است و این مواد بسیار مقوی را به اکثر غذاهایشان اضافه می‌کنند. از خوراکی‌ها و غذاهای بی‌نظیر چالوس می‌توان به انواع آش‌ها مانند آش کدو، آغوز مسما، نازخاتون، بشته واش و کئی پلو یا کدو پلو اشاره کرد. در این شهر ورزش‌هایی مثل اسب‌سواری، موج‌سواری، وزنه‌برداری، جودو و والیبال بسیار پررونق هستند و بسیاری از قهرمانان المپیک در این رشته‌ها مدال‌های رنگارنگی را به دست آورده‌اند.

فرهنگ، ورزش و آیین‌ها چالوس

کلام آخر

 خطه سبز دریای خزر با سواحل مسحورکننده خود یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری میهن ما ایران است. شهرهای کوچک این استان باوجود وسعت کم، بسیار حاصلخیز بوده و جمعیت زیادی در این شهرها زندگی می‌کنند. چالوس در غرب این استان از نظر جاذبه‌های گردشگری شهر همه چیز تمامی است! در این شهر انواع مختلفی از جلوه‌ها و زیبایی پروردگار با رنگ‌ها و نقش‌های بسیار متنوع وجود دارد که بازدید از آن‌ها حس آرامش قلبی را به ما هدیه می‌دهد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا