تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیرودبار

قدم زدن روی ابرها با سفر به ییلاق سلانسر رودبار

با شروع فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی، بسیاری از افراد به فکر سفر به مناطق ییلاقی و خنک می ­افتند؛ سلانسر رودبار نیز یکی از همین مناطق ییلاقی است که علاوه بر آب و هوای بی‌نظیر، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به سفرکردن به این منطقه گردشگری پرطرف‌دار و گذراندن اوقاتی خوش هستید، ادامه این مطلب را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

سلانسر رودبار در کجا قرار دارد؟

ییلاق سلانسر در استان گیلان و شهرستان رودبار قرار دارد. در واقع بخش مرکزی رودبار از شهرهای رستم‌آباد، منجیل، رودبار، دهستان کلشتر و لوشان تشکیل شده است و سلانسر نیز از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار حساب می‌شود. این منطقه گردشگری زیبا در 13 کیلومتری شهر رستم‌آباد و 15 کیلومتری رودبار واقع شده و برای سفر به این منطقه، باید مسیر شهر رستم‌آباد را در پیش بگیرید و خیابان امیرالمؤمنین را طی کنید؛ البته این جاده خاکی است اما رانندگی در آن کار دشواری نیست و مسیر هموار است.

چرا سفر به سلانسر پیشنهاد می‌شود؟

سلانسر قطعاً یکی از زیباترین و پرطرف‌دارترین مناطق گردشگری به خصوص در فصل تابستان است؛ البته سفر به شهرهای شمالی کشور به دلیل سرسبزی و آب و هوای دلپذیر، همیشه حس و حال خوبی را منتقل می‌کند و پیشنهاد می‌شود. با این حال در ادامه مواردی را آورده ­ایم که دلیل این پیشنهاد را بهتر بیان می‌کنند:

  • آب و هوای خنک و دلپذیر منطقه که حسابی آدم را سرحال می‌کند.
  • زیبایی­ هایی طبیعی بی‌نظیر مانند دشت­ های سرسبز
  • امکان بالارفتن از تپه ­ها و دیدن پدیده  اقیانوس ابر
  • مسیر زیبا و دلنشین که اصلاً خسته‌کننده نیست.
  • وجود درختان بزرگ و تنومند که مکان مناسبی برای کمپ هستند.

 ییلاق سلانسر رودبار

با زیبایی­ های سلانسر رودبار آشنا شوید

اگر آرزوی قدم زدن روی ابرها و غرق‌شدن در این حس بی‌نظیر را دارید، سلانسر رودبار مکان مناسبی برای دستیابی به این هدف است. در واقع منطقه ییلاقی سلانسر در اکثر روزهای سال، طبیعتی مه‌گرفته دارد که گردشگران زیادی را با شور و شوق به‌طرف خود می‌کشد. قرارگرفتن در این فضای مه‌آلود حس بودن درمیان ابرها را به انسان می‌دهد و این منظره هنگام غروب آفتاب و شب نیز بسیار زیباتر می‌شود.

علاوه بر این دشت ­های سرسبزی که سرشار از گل­ های زیبایی همچون بابونه و شقایق هستند طبیعت بکری را به وجود آورده ­اند. از پشت این دشت ­ها دریا به چشم می‌خورد و اگر خوش‌شانس باشید، در ارتفاعات این منطقه می‌توانید اقیانوس ابر را که از ترکیب مه و دریایی که پشت سرش به چشم می‌خورد ببینید که عکاسان زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. اگر هم از طبیعت‌گردان حرفه ­ای و اهل کمپ زدن هستید، می‌توانید شب­ ها شاهد آسمان پر ستاره و خیره‌کننده باشید که خواب دلپذیری را برای شما رقم خواهد زد.

سلانسر رودبار کجاست

پوشش گیاهی منطقه سلانسر

گیاهان دارویی زیادی در دشت­ های ییلاق سلانسر یافت می‌شوند که با سفر به این منطقه می‌توانید از آنها استفاده کنید. این گیاهان شامل گل‌گاوزبان، بابونه، شقایق و… می‌شوند و علاوه بر این گل­ های وحشی زیبایی را هم می‌توان دید. از درختان موجود در این منطقه هم می‌توان به کاج، بلوط، پلت، افرا، توسکای ییلاقی و راش اشاره کرد؛ هرچند که تعداد این درختان خیلی زیاد نیست و بیشتر سلانسر از دشت­ های صاف و سرسبز پوشیده شده است.

پوشش جانوری سلانسر

در طبیعت سلانسر گونه­ های جانوری بسیار متنوعی به چشم می خورند که از جمله این جانوران می‌توان به پرندگانی همچون کمر کولی جنگلی، توکای سیاه، قمری خانگی و همچنین حیواناتی مانند گراز و شغال اشاره کرد. زیستگاه طبیعی این جانوران همیشه در سلانسر بوده و اگر به این منطقه سفر کنید می‌توانید از آواز پرندگانش لذت ببرید.

زمان مناسب برای سفر به سلانسر رودبار

همان‌طور که گفتیم اکثر افراد در روزهای گرم آفتابی و فصل تابستان به سلانسر رودبار سفر می‌کنند چون آب و هوای خنکی دارد و از همین رو به آن ییلاق می‌گویند؛ در واقع این محل در گذشته مکان اقامت کوچ‌نشینان در فصول گرم بوده اما امروزه اجازه چنین کاری داده نمی‌شود.

به غیر از تابستان شما می‌توانید در بهار هم به سلانسر سفر کنید که برای این کار اواخر بهار مناسب­تر است. البته در پاییز و زمستان هم گردشگرانی به این منطقه می‌روند اما باید توجه کرد که سرمای ییلاق در این فصل­ ها بیشتر از قبل شده و تا حدی غیر قابل تحمل است. همچنین پیشنهاد می‌شود که حتماً قبل از شروع سفر پیش‌بینی‌های آب و هوایی را در نظر بگیرید زیرا با توجه به کوهستانی بودن سلانسر، اقامت در شرایط نامساعد جوی دشوار و خطرناک است.

آب و هوای ییلاق سلانسر

امکانات اقامتی ییلاق سلانسر

از آنجایی که این منطقه طبیعتی بکر و دست‌نخورده است طبیعتاً از امکاناتی همچون گاز، برق و لوله‌کشی آب برخوردار نیست؛ اما این محل پذیرای همیشگی مسافران بوده و هست و شما می‌توانید کلبه­های جنگلی اطراف سلانسر را اجاره کنید. همچنین استفاده از چادر مسافرتی هم پیشنهاد خوبی است و با این وجود می‌توانید زیر سایه درختان، محل استراحتی ایجاد کنید. علاوه بر این برخی هتل­ها هم با فاصله چند کیلومتری از منطقه قرار دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید.

آماده‌شدن برای سفر به سلانسر

بستن چمدان و جمع‌آوری تجهیزات موردنیاز همیشه از لذت‌بخش‌ترین قسمت­های سفر بوده است. از آنجایی که سلانسر یک منطقه کوهستانی است، باید حتماً تجهیزات خود را قبل از شروع مسیر آماده کنید که از جمله این وسایل می‌توان به کفش راحتی، لباس اضافه با توجه به سرد بودن منطقه، دوربین عکاسی و آب آشامیدنی با توجه به نبود آب لوله‌کشی اشاره کرد.

البته اگر به قصد زدن کمپ و اقامت چند روزه به سلانسر رودبار می‌روید، باید تجهیزات بیشتری را با خود بردارید. این تجهیزات شامل مواردی همچون کیسه خواب، چراغ قوه، چادر مسافرتی، هیزم و آب و غذا به‌اندازه کافی می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که حتماً هیزم خشک به همراه داشته باشید چون به دلیل آب و هوای مرطوب منطقه، معمولاً چوب خشک برای آتش یافت نمی‌شود. همچنین همیشه تعدادی کیسه‌زباله هم همراه خود داشته باشید تا مبادا زباله ­ای در این دشت ­های زیبا رها شود.

جاذبه­ های اطراف منطقه سلانسر

به غیر از خود ییلاق سلانسر، در اطراف این منطقه نیز می‌توان به مکان­ ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی رفت‌وآمد کرد که در ادامه تعدادی از آنها را آورده ­ایم:

سد تاریک رستم‌ آباد

این سد در شهرستان رودبار و بین امام زاده هاشم و رستم‌ آباد قرار دارد. فاصله این مکان دیدنی با ییلاق سلانسر نیز 30 کیلومتر است. سد تاریک رستم‌ آباد در سال 1347 برای آبیاری زمین­ های شالی‌کاری ساخته شد و علت اینکه گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند، وجود پارک جنگلی در کنار خود و مناظر ماهیگیری است.

سد تاریک رستم‌ آباد

امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت، دهستان چوپر و روستای امامزاده ابراهیم قرار دارد و فاصله­ اش تا سلانسر 35 کیلومتر است. این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و همچنین برادر امام رضا (ع) بوده که در دهکده ­ای گردشگری و زیبا قرار گرفته است. شما با بازدید از این مکان علاوه بر زیارت، شاهد خانه ­های چوبی چندطبقه و رنگی، آبشار، رودخانه و دیگر مناظر طبیعی روستا خواهید بود. یکی از نکات مثبت دیگر این روستا نیز، وجود امکانات رفاهی و اقامتی مناسب است.

امامزاده ابراهیم

آبشار وازگاه

این پدیده طبیعی بی ­نظیر در شهرستان شفت و روستای ویسرود قرار دارد که 2 ساعت تا لنگرود فاصله دارد که در نزدیکی سلانسر رودبار است. این جاذبه دیدنی از رودخانه ­ای سرچشمه می‌گیرد که با شیب ملایمی حرکت کرده و به آبشاری پله ­ای ختم می‌شود. علاوه بر آبشار زیبای این منطقه، شما می‌توانید از دیدنی­ های دیگر ویسرود نیز دیدن کنید که شامل منظره کوه ­های جنگلی اطرافش می‌شود. جالب است که بدانید این روستا یکی از باسوادترین روستاهای کل گیلان محسوب می‌شود چون حدود 300 نفر از مردمش مدرک تحصیلی کاردانی تا دکترا را دارند.

روستای حلیمه جان

روستای حلیمه جان یکی از روستاهای گردشگری است که در شهرستان رودبار و در فاصله 32 کیلومتری ییلاق سلانسر قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگر به این منطقه، وجود دریاچه­ ای زیبا در سمت غرب آن است. اگر به این روستا سفر کنید، صبح­ ها شاهد دریاچه ­ای سبزرنگ و پوشیده از جلبک خواهید بود که منظره ­ای دیدنی است و با وزش باد کم‌کم جلبک­ ها کنار رفته و دریاچه آبی و شفاف را مشاهده می‌کنید. علاوه بر این، این روستا بازارهای محلی نیز دارد که برای خرید سوغاتی مناسب هستند.

آبگرم لویه

این آبگرم در شهرستان رودبار و روستای لویه در 20 کیلومتری سلانسر واقع شده است. این جاذبه طبیعی روزانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین علاوه بر این آبگرم، یک قلعه تاریخی و سرو هزارساله نیز از دیگر جاذبه­ های روستای لویه به شمار می‌روند. جالب است که بدانید وجود آبگرم لویه باعث شده تا برنجی که در این روستا تولید می‌شود عطر و طعم خاصی داشته باشد و به سوغات مخصوص لویه تبدیل شود. آب‌تنی در آبگرم لویه نیز به دلیل وجود مواد معدنی در آن، به بیماران مفصلی پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

سلانسر رودبار یک منطقه ییلاقی با آب و هوای خنک و دلپذیر است که برای سفر در اواخر بهار و روزهای گرم تابستانی شدیداً پیشنهاد می‌شود. برای رفتن به این جاذبه طبیعی ابتدا باید به سمت گیلان و سپس شهرستان رودبار بیایید و در 13 کیلومتری روستای رستم‌ آباد، جاده ­ای خاکی اما هموار را طی کنید. شما با بازدید از این ییلاق دیدنی، شاهد اقیانوس ابر، تپه­ های سرسبز و مرتفع، کلبه ­های چوبی و درختان تنومند خواهید بود.

علاوه بر این پس از بازدید از سلانسر، می‌توانید از جاذبه­ های گردشگری اطراف این منطقه نیز دیدن کنید که شامل امامزاده ابراهیم، آبگرم لویه، روستای حلیمه جان، آبشار وازگاه و سد تاریک رستم‌ آباد می‌شوند. اگر تاکنون به سلانسر یا مناطق اطراف آن سفر کرده­اید حتماً نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات بشیتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا