تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایذهایرانگردی

معرفی جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم استان خوزستان

معرفی جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم استان خوزستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم در استان خوزستان بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روستای قلعه گژدم از توابع شهرستان ایذه، استان خوزستان میباشد. و یکی از روستاهای تاریخی ایران محسوب می شود. قلعه گژدم که به سنگ چین نیز مشهور می باشد. قلعه ای واقع در کوه های روستا است. قلعه گژدم نیز یکی از جاذبه های توریستی در شهرستان ایذه می باشد. این قلعه تاریخی که پیشینه آن به تمدن ایلام قدیم می رسد. در روستای تاریخی قلعه گژدم واقع شده است.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

آشنایی با روستای قلعه گژدم

روستای قلعه گژدم را همچنین برخی از محلی ها به نام روستای فارم نیز می نامند. این روستا در بخش مرکزی شهرستان ایذه واقع شده است. و با شهرستان ایذه دارای حدود ده کیلومتر فاصله میباشد. روستای گژدم در بین رشته کوه های زاگرس واقع شده است. و دارای آب و هوایی مطلوبی میباشد. به طوری که دور تا دور روستا را کوه های مرتفع زاگرس در بر گرفته اند.

این روستا از سمت شمال و غرب در سیطره رشته کوه زاگرس میباشد. همسایگان دیگر این روستا دو روستای برچستان و خنگ اژدر هستند. برچستان در همسایگی شرق روستای فارم بوده و خنگ اژدر نیز از سمت غرب در همسایگی روستای قلعه گژدم واقع شده اند.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

پیشه اغلب مردم روستای قلعه گژدم کشاورزی میباشد. روستاییان بیشتر به پرورش گندم و جو می پردازند. و در برخی از فصل های سال نیز به جمع آوری انجیر و یا بلوط می پردازند. کشت اغلب در بهار و پاییز انجام می گیردو و به صورت کشت دیمی یا کشت بهارانه میباشد. از نظر مردم شناسی ریشه اهالی روستای قلعه گژدم بیشتر در ایل بختیاری میباشد. به طوری که گویش اصلی مردم منطقه شبیه به گویش بختیاری است. همچنین آداب و رسوم مردم نیز سرچشمه گرفته از این ایل بوده است.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

طبیعت روستای قلعه گژدم

پوشش گیاهی روستا نیز یکی از جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم به حساب می آید. به دلیل آنکه بخشی از کوه های روستا را درخت های جنگلی بلوط و انجیر وحشی در بر گرفته اند. و زیبایی دو چندانی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. آنچه کوه های گژدم را خاص کرده است. چشمه های آبی میباشد. که در جای جای این کوه ها مشاهده می گردد.

و در گذسته اهالی روستا آب آشامیدنی خود و حیوانات شان را از این چشمه ها تأمین کرده اند. آب و هوای مناسب و بارش های باران در فصل های پاییز و بهار موجب گشته. تا اغلب مردم روستای گژدم زندگی خود را از راه کشاورزی سپری کنند.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

آثار باستانی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم است. که موجب مشهور گشتن آن گشته است. آثار به جا مانده از دوران ایلام باستان و همچنین پس از ورود اسلام به ایران میباشد. پس از ورود اسلام به ایلام، با اینکه حکومت مرکزی در دست اعراب بوده است. ولی فرهنگ غنی ایرانیان نیز موجب گشته است. تا پا پس نکشیده و بتوانند دست به کارهای بزرگی بزنند. از جمله این آثار به جا مانده در قلعه گژدم که در بالای کوه های بلند منطقه ایجاد گردیده اند.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

قلعه هایی که به نظر می رسد به این خاطر در بالای کوه ایجاد گشته اند. که از دسترس مهاجم ها و حمله های قبایل نزدیک در امان بماند. ضمن اینکه در آن منطقه چشمه های آب پرشماری قرار داشته است. که میزان آب دهی آن ها برای زندگی عادی کافی بوده است. در ادامه با بخشی از این جاذبه های گردشگری روستای گژدم آشنا خواهیم گشت.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

سنگ چین های قلعه گژدم

یکی از آثار تاریخی باقی مانده در روستای گژدم، قلعه ها و ساختمان هایی میباشد. که در بالای کوه ها واقع شده اند. در ساختن این ساختمان ها بیشتر مصالحی مانند سنگ، کاهگل و در برخی از جاها گچ و ساروج را مورد استفاده قرار داده اند. به همین خاطر مردم محلی آن ها را سنگ چین نیز می نامند. نکته جالب درباره این سنگ چین ها این می باشد. که برخی از قطعات سنگی آن به قدری بزرگ هستند. که به نظر می رسد حتی ده مرد جنگی هم نتوانند آن را تکان داده و یا جا به جا کنند.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

این بناها که ساخت آن ها به دوره ساسانیان می رسد. به شکل اتاقک های جدا از هم ایجاد گردیده است. و هر اتاقک با استفاده از یک دالان هلالی شکل به اتاقک دیگر راه دارد. امروزه بخشی از این ساختمان ها همچنان بر جای مانده است. و سالانه مسافران بسیاری را به قلعه گژدم راهی کرده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شده اند. و یکی از میراث ملی به حساب می آیند.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

راه پله های بِس بِس

در گذشته دلیل اینکه قلعه ها را در نوک کوه ها طراحی می کردند. به دلیل این بوده که توانایی دفاعی بالاتری در برابر تهاجم های احتمالی دشمن داشته باشند. ولی برای عبور و مرور مردم خود روستا نیز باید راهی در نظر می گرفتند. در قسمت غربی کوه های قلعه گژدم راه پله ای سنگی مشاهده می شود. که مردم محلی آن را بس بس (با حرف کسره در زیر ب) می نامند. این مسیر پله مانند را در گذشته برای حمل و نقل با اسب و قاطر مورد استفاده قرار می دادند.

دلیل اینکه بخش غربی را برای رفت و آمد در نظر گرفتند. نیز به خاطر وجود تالاب در بخش غربی قلعه کژدم بوده است. این تالاب مسیر روستا را مسدود می کرده. و تنها راهی که باقی می ماند. همین مسیر بوده است. که کار محافظت از روستا را ساده تر می کرده.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

راه آب قرنو

اهالی روستای گژدم در گذشته های دور نیز به خاطر آب و هوای مطلوب و خاک مساعد، از راه کشاورزی و پرورش حیوانات امرار معاش می پرداختند. و یکی دیگر از جاذبه های کشاورزی در روستا، راه آبی آن میباشد. که در زبان به آن محلی قرنو می گویند. یک سر قرنو به تالاب روستا می رسد. و سر دیگر آن تا زمین های کشاورزی امتداد یافته است. این تونل دارای حدود بیست کیلومتر طول میباشد. و آب را از دل کوه به زمین های کشاورزی روستا انتقال می داده. به همین خاطر تونل قرنو یک شاهکار مهندسی در دوران قدیم به حساب می آمده.

تالاب قلعه گژدم

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم، تالاب پر آب آن میباشد. در سال های اخیر متأسفانه مشکل کم آبی در منطقه موجب گشته تا آب این تالاب فرو بشیند. و تنها در برخی از ماه های سال پر آب گردد. تالاب قلعه گژدم در بخش جنوبی روستا واقع شده است. و زیست بوم منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده. به گونه ای که در بخش هایی از این تالاب امکان تماشای حیوانات و پرنده های مهاجر را دارید.

مکان

روستای قلعه گژدم در بخش مرکزی شهرستان ایذه استان خوزستان واقع شده است. و با شهرستان ایذه دارای حدود ده کیلومتر فاصله میباشد.

جاذبه های گردشگری روستای قلعه گژدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا