تور

اجاره خودرو در دبی
اروپاایتالیاجهانگردی

پارک ملی گرن پارادیسو ، بهشت گردشگران طبیعت‌ دوست

پارک ملی گرن پارادیسو اولین پارک ملی کشور ایتالیا است که تاریخچه‌ای کهن از تاریخ این کشور را به دوش می‌کشد. این پارک وسیع و گسترده از جمله مکان‌هایی است که می‌تواند بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت و حیات‌وحش باشد. این پارک با مساحت بیش از 70 هزار هکتار از گسترده‌ترین پارک‌های ایتالیا است که هرآنچه که شما تصور کنید در آن پیدا می‌شود. از موزه و باشگاه سوارکاری گرفته تا پیست‌های اسکی و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری. در ادامه این مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا به گوشه‌وکنار این پارک سرک بکشیم و آن را بهتر بشناسیم.

پارک ملی گرن پارادیسو

پارک ملی گرن پارادیسو (Gran Paradiso National Park) قدیمی‌ترین پارک ملی کشور ایتالیا است که در سال 1922 برای محافظت از یک‌سری گونه‌های در حال انقراض مانند بزهای کوهی تأسیس شد؛ حالا همین بز کوهی نیز مبدل به نماد اصلی این پارک شده است. مساحت این پارک بسیار گسترده و حدود 71000 هزار هکتار است. این پارک می‌تواند برای افرادی که به گشت‌وگذار در طبیعت و مطالعه حیات‌وحش علاقه‌مند هستند، جای فوق‌العاده‌ای باشد.

پارک ملی گرن پارادیسو

پارک ملی گرن پارادیسو در کجا قرار دارد؟

شما برای بازدید از این پارک زیبا و گسترده باید 110 کیلومتر از شهر تورین ایتالیا به سمت شهر  Aosta رانندگی کنید. این پارک در دامن رشته‌کوه آلپ و در بین دره Aosta و مناطق Piedmont قرار دارد. پارک ملی گرن پارادیسو در شمال غربی ایتالیا و در مجاورت پارک ملی فرانسوی Vanoise گرفته است.

دلیل نام‌گذاری این پارک به نام گرن پارادیسو چیست؟

نام این پارک برگرفته از رشته کوهی است که در آن واقع شده است؛ رشته‌کوه گرن پارادیسو از رشته‌کوه‌های مرتفع ایتالیا است که به طور کامل در قلمروی این کشور قرار گرفته است. گرن پارادیسو تنها رشته‌کوه موجود در ایتالیا است که بیش از 4000 متر ارتفاع دارد.

پارک ملی گرن پارادیسو

تاریخچه پارک ملی گرن پارادیسو

تاریخچه پارک ملی گرن پارادیسو ارتباط تنگاتنگی با حافظت از گونه بز کوهی در ایتالیا دارد. در اوایل قرن 19 بزهای کوهی در ایتالیا در دو منطقه زندگی می‌کردند که یکی از آنها گرن پارادیسو بود. در این منطقه 60 هزار رأس بز کوهی زندگی می‌کرد؛ اما با گذر چند سال و با شکار بی‌رویه به دلایل مختلف، تعداد آن‌ها بسیار تا بسیار کاهش یافت. درست در سال 1856 پادشاه ویتوریو امانوئل دوم رشته‌کوه‌های گرن پارادیسو را به‌عنوان شکارگاه سلطنتی اعلام و با این کار کمک شایانی به جلوگیری از انقراض هر چه بیشتر بزهای کوهی گرن پارادیسو کرد؛ در همان زمان بود که جمعیت این بزهای کوهی به میزان نگران‌کننده‌ای رسیده بود.

در سال 1919 پادشاه ویتوریو امانوئل سوم اعلام کرد که قصد دارد تا 2100 هکتار از شکارگاه سلطنتی را برای تشکیل یک پارک ملی به دولت ایتالیا ببخشید؛ به‌این‌ترتیب پارک ملی گرن پارادیسو، اولین پارک ملی ایتالیا، در سوم دسامبر 1922 تأسیس شد. بعد از تأسیس این پارک جمعیت بزهای این منطقه به طور قابل‌توجهی رو به افزایش رفت و 340 کیلومتر از مسیر‌های شکارگاه سلطنتی نیز بازسازی شد.

 

چه چیزهایی در پارک ملی گرن پارادیسو وجود دارد؟

در چند سطر گذشته گفتیم که این پارک می‌تواند یکی از اماکن موردعلاقه برای طبیعت دوستان و دوستداران حیات‌وحش باشد؛ اما چرا؟!

  • تنها 0.2 درصد از مساحت پارک را پوشش شهری فراگرفته است.
  • در پارک ملی گرن پارادیسو بیش از 168 گونه جانوری و 1124 گونه گیاهی وجود دارد.
  • این پارک شامل 183 دریاچه است.
  • در این پارک تنها 300 نفر زندگی می‌کنند.

اصلاً نگران محدودیت بازدید از این پارک زیبا و گسترده نباشید؛ در این پارک 553 کیلومتر جاده برای دسترسی افراد به مناطق مختلف آن وجود دارد که اکثر آن‌ها همان مسیرهایی است که پادشاهان مختلف ایتالیا در سال‌های گذشته برای شکار از آن‌ها عبور می‌کردند؛ به‌عبارت‌دیگر این جاده‌ها همان جاده‌های شکار سلطنتی هستند. در این پارک زیبا و بدون هیچ‌گونه آلودگی، 5 دره شگفت‌انگیز وجود دارد که می‌توانند چشم هم گردشگری را تا ساعت‌ها مشغول زیبایی‌های خود کنند. این 5 دره عبارت‌اند از:

1.     دره سوآنا (SOANA VALLEY)

چدره سوآنا دره‌ای باریک و همیشه سبز است که به‌واسطه رطوبت بالای هوا این منطقه در هر زمان از سال، پوشش گیاهی بسیار شادابی دارد. بیشتر مساحت این منطقه را جنگل‌هایی با درخت‌های خزان‌دار مانند درختان شاه بلوط پوشانده است. شما می‌توانید در هنگام گشت‌و‌گذار در جاده این جنگل‌ها حیواناتی را ببینید که در این مناطق زندگی می‌کنند. بوی بوته‌های گیاه بابونه در این جنگل‌ها می‌تواند احساس آرامشی عمیق به وجود شما تزریق کند.

شما در هنگام گشت‌وگذار در این دره می‌توانید از شهر کوچک دره سوآنا نیز دیدن کنید. مردم این شهر هنوز هم به گویش پا‌توآ که یک گویش فرانسوی – پروانسالی است صحبت می‌کنند و در موقعی از سال لباس‌های محلی منطقه خود را به تن می‌کنند؛ آشنایی با مردمانی که هنوز هم عشق به زندگی در دامان طبیعت را دارند، می‌تواند جالب باشد.

 اگر به قسمت بالا یا به‌اصطلاح تاج دره سوآنا بروید می‌توانید از موزه بومی بسیار زیبا و گران‌بهای مس در دهکده کاستلارو رونکو کاناوزه (Castellaro hamlet of Ronco Canavese)، جایی که هنر فراوری مس ایتالیا در آنجا احیا شده است، دیدن کنید. قدمت ساختمان این موزه به دهه 1600 میلادی برمی‌گردد و بازدیدکنندگان می‌توانند در کارگاه‌های آموزش این موزه شرکت کنند و از شکل‌دادن به مس و ظروف مسی لذت ببرند.

دره سوآنا (SOANA VALLEY)

2.     دره اورکو (ORCO VALLEY)

اگر از مکان مرتفعی به دره اورکو نگاه کنید، به‌راحتی می‌توانید مسیر حرکت یخچال‌های طبیعی و کوه‌های بزرگ یخ را طی چندین هزار سال گذشته تشخیص دهید. در داخل دره اورکو، مرکز آموزشی محیط زیستی قرار دارد که این مکان، تنها مکان آموزشی و علمی در  پارک ملی گرن پارادیسو است. این پارک کارگاه‌ها و تورهای آموزشی متنوعی به گردشگران ارائه می‌کند و هدف آن‌ها از این کار، آموزش افراد در راستای حفظ محیط‌زیست پارک است. دره اورکو از بهترین مکان‌های پارک است که می‌توانید در هر زمان از سال برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی به آنجا بروید.

بعد از سه ساعت پیاده‌روی از منطقه نوآسکا  دره اورکو به خانه سلطنتی گرن پیانو می‌رسید. این خانه سلطنتی بسیار زیبا طی چندین سال گذشته مرمت و بازسازی شده است. همچنین در مرکز گردشگری Homo et Ibex اطلاعات بسیار زیادی درباره بزهای کوهی و رابطه زیستگاه آن‌ها با انسان‌ها به دست می‌آورید.

دره اورکو (ORCO VALLEY)

3.     دره دای کوگنی (VALLEY DI COGNE)

دره دای کوگنی معروف‌ترین پارک ملی گرن پارادیسو است که مناظر بی‌همتایی از یخچال‌های طبیعی این پارک را به نمایش گذاشته است. در شهر کوچک والنونتی (Valnontey) دره دای کوگنی یک باغ گیاه‌شناسی به نام پارادیسیا آلپاین (Paradisia Alpine) ساخته شده است که شما با بازدید از آن می‌توانید با گیاهان بومی رشته‌کوه آلپ و سایر گیاهان دارویی آن منطقه آشنا شوید.

دره دای کوگنی (VALLEY DI COGNE)

4.     دره رمس (RHEMES VALLEY)

دره رمس یک دره بسیار باشکوه در پارک گرن پارادیسو است که پستی‌وبلندی ندارد و در اکثر مواقع یخ‌بندان و روی زمین آن برف نشسته است. در این دره شهر کوچک چاناوی (Chanavey) واقع شده است؛ در شهر چاناوی مرکز گردشگری وجود دارد که به طور مفصل به دنیای پرندگان مخصوصاً کرکس‌ها می‌پردازد. در همین دره مسیرهای اسب‌سواری و طبیعی وجود دارند که به گردشگران امکان بازدید از گونه‌های مختلف جانوری، گیاهی و زیست‌بوم‌های دره را می‌دهند. در قسمت پایین دره روستای رمس – ساینت – گورجس (Rhêmes-Saint-Georges) واقع شده است. در این روستا یک مرکز سوارکاری وجود دارد که امکان سوارکاری و شرکت در تورهای مختلف را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است؛ همچنین این باشگاه سوارکاری فعالیت‌های متنوعی برای گروه‌های مختلف و کودکان نیز در نظر گرفته است.

دره رمس (RHEMES VALLEY)

5.     دره والساوارنچه (VALSAVARENCHE VALLEY)

دره والساوارنچه باریک‌ترین و دست‌نخورده‌ترین دره پارک ملی گرن پارادیسو است. در این دره کلبه شکار سلطنتی Orvieille وجود دارد که امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم شده است. این شکارگاه سلطنتی توسط پارک گرن پارادیسو  و شهرداری واساوارنچه بازسازی شده است؛ همچنین نمایشگاهی در این منطقه برپاست که در مورد شکار و شکارچیان این پارک به گردشگران توضیحات مفیدی ارائه می‌کند. چند کیلومتر بعد از منطقه دگیوز (Degioz) شما با صخره‌های قرمز رنگی مواجه می‌شوید که بسیار چشمگیر هستند. این صخره‌ها به علت رسوب نمک‌های آهن به رنگ قرمز درآمده‌اند.

دره والساوارنچه (VALSAVARENCHE VALLEY)

چه گونه‌های گیاهی و جانوری در پارک ملی گرن پارادیسو وجود دارد؟

همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، پارک ملی گرن پارادیسو بهشتی برای دوستداران طبیعت است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید گونه‌های مختلفی از دوزیستان، پرندگان و… را در پارک مشاهده کنید. همچنین این پارک از مناطق غنی در زمینه پوشش‌های گیاهی مختلف است که می‌تواند برای گیاه‌شناسان و دوستداران طبیعت مکانی فوق‌العاده به شمار بیاید. از جمله گونه‌های جانوری موجود در این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بز کوهی
  • راسو
  • کورگن اروپایی
  • خرگوش صحرایی
  • شاه گوش
  • گرگ
  • عقاب طلایی
  • کرکس ریش‌دار
  • دارکوب سیاه
  • فندق‌شکن
  • گاومیش
  • جغد سرخدار
  • پروانه‌های پارناسیوس
  • سمندر

همچنین از جمله گونه‌های گیاهی موجود در این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درختان شاه بلوط
  • بابونه در رقم‌های مختلف
  • کاج اروپایی
  • صنوبر
  • راش
  • توس
  • سپیدار

گونه‌های جانوری و گیاهی در این منطقه بسیار متنوع و غنی هستند و به‌پاس محافظت‌های ویژه‌ای که از آنان می‌شود، خطر انقراض آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

گونه‌های گیاهی و جانوری در پارک ملی گرن پارادیسو

پارک ملی گرن پارادیسو، وسیع، خیره‌کننده و سرشار از شور زندگی

پارک ملی گرن پارادیسو اولین پارک ملی کشور ایتالیا است که تاریخچه‌ای کهن از تاریخ این کشور را به دوش می‌کشد. این پارک وسیع و گسترده از جمله مکان‌هایی است که می‌تواند بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت و حیات‌وحش باشد. ما در این مقاله به گوشه‌و‌کنار این پارک زیبا سر زدیم و از تاریخچه کهن آن صحبت کردیم؛ امیدواریم شما نیز بعد از مطالعه این مقاله به گوشه‌ای از شگفتی‌های نامحدود و خیره‌کننده طبیعت این پارک ملی ایتالیا پی برده باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا