تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلاناستان مازندرانایرانگردی

جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده شمال ایران

جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده شمال ایران

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد معرفی ۱۱ جاذبه گردشگری کمتر شناخته شده شمال ایران بپردازیم استان های گیلان و مازندران، دو استان پرطرفدار کشورمان برای سفر می باشند. امروز در این مقاله قصد داریم به معرفی مناطقی از این دو استان بپردازیم. که احتمالا کم تر کسی آنها را شنیده باشد. و شما هم بتوانید در سفر بعدی تان به این دو استان، به جاهای جدید و بکر و دست نخورده آن سری بزنید. و سفری مهیج را تجربه کنید.

جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران

۱. ییلاق اولسبلنگاه ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال از جاهای دیدنی بینظیر ماسال استان گیلان است.که می توان به عنوان یکی از جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران از آن نام برد. اولسبلنگاه نامی تالشی می باشد. و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل گشته است. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی مکان مرتفع می باشد. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز. اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان واقع شده است.

جایی که مردم ماسال آنرا برای ییلاق خود انتخاب کرده اند. و هر بهار و تابستان از شهر به اینجا کوچ می کنند. ییلاق بینظیر اولسبلنگاه، در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا واقع شده است. و هنوز هم شکل قدیمی خود را حفظ کرده. و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ جلوه بینظیری را خلق کرده است.

روستای اولسبلنگاه برای هم نشيني اش با ابرها مشهور گشته است. امکان شب مانی در خانه چوبین گرم و روستایی و هم صحبتی و همراهی هر چند کوتاه با روستاییان باصفای ییلاق اولسبلنگاه بر لذت این روستاگردی افزوده است. این روستای زیبا واقع در  گیلان – ماسال‎ در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه های تالش می باشد.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال، گردشگری شمال ایران

ییلاق اولسبلنگاه ماسال، گردشگری شمال ایران

۲. غار آویشو

یکی دیگر از جاذبه ها و پدیده های طبیعی استان گیلان غار آویشو می باشد. که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده است. این غار که در بین جنگل های منطقه ماسال می باشد. با قندیل های گوناگون و آبشارهای زیبایش گردشگران بسياري را  مجذوب خود کرده است. غار آویشوی دارای بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت میباشد. جالبه بدونین واسه رسیدن به این غار، از جنگل ها و چشمه های جوشان گذر کنید.

از جمله خصوصیت هایی که از غار آویشو در ماسال می توان نام برد. و آنرا در مقایسه با ديگر غارهایی که در این منطقه و چه بسا در ایران متمایز می گرداند. بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس می باشد. که اثرهای آن هم بر روی سنگ هایی در نزدیکی غار قابل مشاهده می باشد. و دارای جریان هایی از آب از اول تا انتهای غار آویشو در ماسال میباشد. که از گروه غارهای رودخانه ای به شمار می رود. هر قدر که بیشتر به انتهای غار آویشو در ماسال می روید. حجم بیشتری از آب را مشاهده خواهید کرد.

این غار شگفت آور دارای ۷ آبشار و صدها قندیل بهمراه ستون هایی آهکی که عظمت بالایی دارند نیز می باشد. که خوردگی دیواره های آن حاصل از جریان آب بر روی سنگ می باشد. که از قرن ها قبل تا به حال ایجاد گشته اند. و اینکه نمونه ای نادر از آنرا در هیچ غاری تا به حال کشف نشده است. این غار در استان گیلان، ماسال، ۴۰ کیلومتری شاندرمن واقع گردیده است.

غار آویشو ، گردشگری شمال ایران

غار آویشو ، گردشگری شمال ایران

۳. جنگل مه آلود پاسند

از یکی دیگر از جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران می توان از جنگل مه آلود پاسند نام برد. مناطق مه گرفته همیشه پر از رمز و راز بوده است. و به دلیل اینکه چشم های ما در مه به خوبی قادر به تشخیص اشیا نیستند. می تواند حس ترس را برای شما ایجاد کند.

اگر فکر سفر به جنگل های شمال و مازندران را در سر دارید. و به دنبال مکان های مرموز و جاذبه های ترسناک میباشید. سفری به شهرستان بهشهر داشته باشید. جنگل پاسند یکی از نقاط دست نخورده و بکر شمال ایران می باشد. روستای زیبای پاسند و منطقه زیبای پاسند رز در سه کیلومتر در شرق در سمت راست اتوبان در جوار رودخانه پاسند واقع شده است.

جنگل مه آلود پاسند ،گردشگری شمال ایران

جنگل مه آلود پاسند، جنگل مه آلود پاسند ،گردشگری شمال ایران

۴. جنگل گیسوم

گیسوم یک پارک جنگلی بسیار زیبا و باشکوه می باشد. که در نزدیکی دریا واقع شده است. و به شما این امکان را می دهد تا همزمان از جنگل لذت ببرید و نیز در ساحل زیبای این منطقه به تفریح خود برسید. رانندگی در جاده ای زیبا، امکانات اقامتی و تفریحات آبی ساحل گیسوم را می توان  از جذابیت های تفریح در این منطقه دانست.

جاده دسترسی به جنگل گیسوم آسفالت شده است. ولی در بین این جنگل زیبا هنوز مناطقی برای تجربه ماشین سواری هیجان انگیز و آفرود وجود دارد. که دارای علاقه مندان خود میباشد. این جنگل با شکوه در ۱۷  کیلومتری تالش واقع شده است.

جنگل گیسوم ،گردشگری شمال ایران

جنگل گیسوم ،گردشگری شمال ایران

۵. منطقه ییلاقی دشت النزه

منطقه ییلاقی دشت آلنزه، منطقه ای طبیعی و سرسبز و خرم می باشد. که اطرف آنرا کوه های زیبا و سرسبز احاطه کرده اند. در برابر این دشت زیبا بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه قرار گرفته است. و درخت تنومند ۲۰۰ ساله که نشان از عمر بالای این منطقه می باشد. به این درخت، نخ های رنگی، پارچه سبز رنگ و تکه سفال آویزان شده که نوعی نذر به حساب می آید.

اهالی ییلاق دشت النزه بومی می باشند. و بصورت آبا و اجدادی در این منطقه زیست کرده اند. خانه های ییلاق دشت النزه از تخته و چوب ایجاد گردیده است. و سقف آنها بصورت شیروانی و با تخته های چوبی پوشیده گشته است. زندگی در دشت النزه هنوز به صورت سنتی خود می باشد. صدای رمه های گوسفندان، گله های اسب های وحشی و حضور گاو و گاومیش ها در کنار انسانها یادآور دوستی آدمی با طبیعت می باشد.

درصورتی که تصمیم اقامت شبانه در این منطقه را داشته باشید، میتوانید از مردم محلی خانه های چوبی را اجاره کرده. و شبی رویایی را در این طبیعت بکر و تماشایی سر کنید. این منطقه ییلاقی در گیلان، ماسال، شاندرمن واقع شده است.

منطقه ییلاقی دشت النزه ، گردشگری شمال ایران

منطقه ییلاقی دشت النزه ، گردشگری شمال ایران

۶. روستای صفرابسته

منطقه گردشگری و توریستی بینظیر  جاده جنگلی ِروستای زیبای صفرابسته که یکی دیگر از جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران میباشد. از توابع بندر کیاشهر است. این روستای سرسبز و خرم که جاده ی آسفالته ی جنگلی به طول ۲ کیلومتر را دارد. بیانگر درختانی به هم پیوسته و پشت سرهم می باشد. که در انتهای مسیر و بعد از عبور از روستا، به سواحل دریا در بندر زیبای کیاشهر منتهی می گردد. منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار و گیاهان گل بنفشه و پرسیاوش میباشد. که همچنین دارای خواص دارویی هستند. فضای زیبا و منحصر به فرد و بکر منطقه در کنار سکوت ارامش بخش آن منجر به ثبت بهترین لحظات برای گردشگران می گردد.

صفرابسته از ۳ روستا با فاصله های مسافتی به هم نزدیک تشکیل شده است. که به عنوان صفرا بسته بالا محله، میان محله و پایین محله نامیده می شوند. و در گویش های محلی به ترتیب با نام های( پشل صفرابسته)( بپته نپته) و( بازارسر) شهرت یافته اند. از جاذبه های توریستی روستای صفرابسته  می توان به جاده های تونلی، جاده ای که سرپوشیده شده از درختان توسکاست، و در فصل های بهار و پائیز که نقاشی طبیعت زیباترین رنگها را در آن به کار گرفته نام برد. در این منطقه همچنین پارک جنگلی صفرابسته واقع شده است. که تفرجگاه خوبی جهت مسافران است. این روستای بینظیر در استان گیلان، شهر رشت، آستانه اشرفیه، جاده کیاشهر بعد از تمچال، روبروی پاسگاه پرکاپشت واقع گردیده است.

روستای صفرابسته ،گردشگری شمال ایران

روستای صفرابسته ،گردشگری شمال ایران

روستای صفرابسته ،گردشگری شمال ایران

۷. تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه یکی از با ارزش ترین تالاب های گیلان به لحاظ تنوع گونه های حیاتی می باشد. منظره های زیبایی که گیاهان در اطراف این تالاب ایجاد کرده اند. بسیار چشم نواز و بینظیر می باشد. اما اگر بی توجهی مسئولین به این تالاب همچنان ادامه پیدا کند. به زودی این تالاب زیبا رو به نابودی خواهد رفت.

این تالاب از پتانسیل های اكوتوریستی شهر لنگرود به حساب می آید. كه در شرایط پایكوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال واقع شده است. این تالاب دارای مساحت حدود ۳۰۰ هكتار می باشد. از یك طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر – رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندكی با كوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا امتداد میابد. این تالاب باشکوه در گیلان، لنگرود واقع شده است.

تالاب کیاکلایه،گردشگری شمال ایران

تالاب کیاکلایه،گردشگری شمال ایران

۸. دریاچه بره سر

دریاچه بره سر گیلان یکی دیگر از جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران است، دریاچه بره سر میباشد. دریاچه ای که در دل جنگل واقع شده است. و همین باعث شده قشنگی هایش را دوچندان کند. بره سر در جنوب به ییلاق زیبای استل سرا یا استخرسرا و ویستان امتداد میابد. این جا به منطقه خورگام تعلق گرفته است. فاصله دریاچه تا رودبار ۵۶ کیلومتر، یعنی کم تر از یک ساعت و نیم می باشد. از رشت تا این منطقه هم حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله ، یعنی ۹۰ کیلومتر می باشد.

دریاچه ویستان فاقد رود دائمی می باشد. از سرازیر شدن آب های سطحی و چشمه های زیرزمینی ایجاد شده است. در واقع پس از پیدایش یک زمین لرزه این استخر زیبا بطور طبیعی پدیدار گشته است. که آب آن از ارتفاعات تامین می گردد. و محیط آن  به یک جاذبه ی گردشگری جذاب تبدیل گشته است. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار و طولی در حدود ٢٣٠ متر و عرضی در حدود ١٠٠ متر میباشد. در این دریاچه انواع جانوران و گیاهان مشاهده می شود. دریاچه ویستان از دو سو به جنگل های زیبای راش و از جهات ديگر به مراتع و تپه ماهورهای زیبا امتداد میابد. این دریاچه واقع در گیلان، رودبار، داماش می باشد.

دریاچه بره سر ،گردشگری شمال ایران

دریاچه بره سر ،گردشگری شمال ایران

۹. دریاچه لفور

از فیروزکوه و پل سفید که عبور کنید، به طرف شیرگاه، در مسیر زیبایی در دل جنگل سوادکوه، به دریاچه ای خیره کننده بر می خورید. که یکی از دلنوازترین منظره های ایران را پیش رویتان به خلق کرده است. ساعت ها می توان در کنار دریاچه لفور که به سد البرز نیز مشهور شده . و از تماشای آرامش آب و انعکاس طبیعت لذت ببرید. وجود اسب هایی که پیرامون دریاچه گاه و بی گاه از کنارتان گذر می کنند، زیبایی و دلفریبی محیط را دو چندان کرده است. این دریاچه در استان مازندران، شیرگاه، لفور واقع شده است.

دریاچه لفور ،گردشگری شمال ایران

دریاچه لفور ،گردشگری شمال ایران

۱۰. جنگل هزارجریب 

منطقه هزارجریب منطقه ای کوهستانی در شمال ایران می باشد. نام هزارجریب به منطقه ای شامل منطقه های کوهستانی شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران و بخشی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان می باشد گفته می شود. منطقه هزارجریب متشکل از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه می باشد.

منطقه شکار ممنوع هزار جریب در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاه واقع گردیده است. و دارای جاذبه های گوناگون جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و پوشش گیاهی و حیوانی مختلف می باشد. از جاذبه های دیدنی این منطقه میتوان از آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا نام برد.

جنگل هزارجریب ، گردشگری شمال ایران

جنگل هزارجریب ، گردشگری شمال ایران

۱۱. روستای داماش 

داماش در طبیعت سرسبز و با طراوت گیلان مانند زمردی درخشان می باشد. که دارای چشمه های معدنی آن و نوعی گل بی همتایی مانند، سوسن چلچراغ می باشد. که جذابیت خاصی به آن داده است. اینگونه نادر گل تنها در دو منطقه جهان یعنی داماش گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان یافت می شود. این منطقه سرسبز واقع در ۴۸ کیلومتری رودبار می باشد.

روستای داماش  ، گردشگری شمال ایران

روستای داماش  ، گردشگری شمال ایران

روستای داماش  ، گردشگری شمال ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا