تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

جاهای دیدنی چابهار ؛ شهر شگفتی‌های ایران

امروزه با کمک تجار محلی و گروه‌های گردشگری، مردم، بیش‌ازپیش، از مناظر دست‌نخورده جنوب ایران، مطلع شده‌اند. فرهنگ اصیل، مناظر خیره‌کننده، غذاهای لذیذ و مردم مهمان‌نواز جنوب، از دلایلی است که سفر به آنجا را ضروری می‌کند. چابهار، یکی از شهرهای جنوب شرقی ایران است که در استان سیستان و بلوچستان، واقع شده است.

چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که آب‌و‌هوای آن، معمولاً بهاری است. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های چابهار، لباس و موسیقی محلی اقوام بلوچ است. جاده چابهار به گوادر، یکی از مسیرهایی است بیشتر جاهای دیدنی چابهار، در آن قرار دارد. این مکان‌ها شامل: روستای رامین، تالاب لیپار، تپه‌های مریخ یا تپه‌های مینیاتوری و ساحل و اسکله بریس است.

برخی دیگر از جاهای دیدنی چابهار عبارت‌اند از: روستای باهو‌کلات یا گاندو، بازار محلی و چشمه بندر تنگی گل‌افشان. علاوه بر این، چابهار دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی از جمله: غارهای بان مسیت و قلعه باستانی تیسی است. همچنین، مسجد جمعه تیس، باغ گیاه‌شناسی تیسی، موزه محلی چابهار، ساختمان تلگراف، خانه غواصی چابهار، جزو مکان‌های دیدنی چابهار است.

نگاهی به تاریخچه بندر چابهار

اطلاعات دقیقی از پیشینه شهری این بندر در دست نیست. اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این بندر از دیرباز، دارای اهمیت بوده است. چابهار که قبلاً به نام تیس، شناخته می‌شد، در جنوب شرقی ایران و در خلیج عمان قرار دارد. جاهای دیدنی چابهار، نسبت به سایر بنادر، بسیار بیشتر است. چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که اولین‌بار در سال ۱۹۷۳ توسط آخرین شاه ایران، توسعه یافت.

این بندر، برای اولین‌بار در زمان فتوحات اسکندر مقدونی شناخته شد. پس از آن، نیروهای پرتغالی، کنترل منطقه را به دست آوردند و تا سال ۱۶۲۱ در آنجا باقی ماندند. بریتانیایی‌ها و سپس پرتغالی‌ها در قرن ۱۷ وارد این منطقه شدند. در سال ۱۸۵۴، ابراهیم‌خان، پادشاه قاجار، بهزاد بامی را به حکومت بمپور منصوب کرد. در زمان حکومت او، بمپور توانست بلوچستان را بخشی از ایران کند.

جاهای دیدنی چابهار

تاریخچه چابهار به سال ۱۸۵۴ و به دوره قاجاریه باز می‌گردد. تا سال ۱۸۷۲، اعراب مسقط، بر این شهر حکومت می‌کردند و سعی داشتند، این بندر حساس را تصرف کنند. ارتش انگلیس، داور میان  ایران و منطقه کلات بود و از ادعای اعراب مسقط، برای تصرف چابهار، حمایت می‌کرد. دولت ایران، برای جلوگیری از چنین تهدیداتی در سال ۱۲۵۱ چابهار را مصادره کرد تا قدرت خود را گسترش دهد.

در سال ۱۹۲۵، حکومت قاجار بر چابهار برتری یافت. در ژانویه ۱۹۲۹، دولت، قدرت دولت مرکزی چابهار را به طور کامل، تحکیم کرد. در سال ۱۳۵۲، طرح جامع راه‌اندازی بندر چابهار شروع شد. از آن زمان تاکنون، ایرانی‌ها پروژه‌های این بندر را به پایان رسانده‌اند. فاز اول این پروژه در سال ۱۹۸۹، راه‌اندازی شد.

از فوریه ۲۰۱۹ نیز، دولت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مسیر تجاری افغانستان – هند چابهار را راه‌اندازی کرد.

برای گردش در چابهار کجا برویم؟

اگر تصمیم دارید برای مدتی طولانی در چابهار بمانید، می‌توانید از تمامی جاهای دیدنی چابهار، بازدید کنید. این بازدید را می‌توانید از دهکده‌ها و مکان‌های دیدنی اطراف شهر، شروع کنید. بیشتر این مکان‌ها از مرکز شهر دور نیستند و در عرض یک ساعت، می‌توان به آن‌ها رسید. جاده‌هایی که به جاهای دیدنی چابهار منتهی می‌شوند، بخشی از یک سفر چشمگیر را تشکیل می‌دهند.

بندر گواتر، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که نقش مهمی در واردات و صادرات کشور دارد. شما می‌توانید با اجاره یک قایق موتوری از این بندر، دیدن کنید. اگر خوش‌شانس باشید، شاهد دلفین‌های مقیم عمان خواهید بود که در کنار قایق شما شنا می‌کنند.

روستای باهوکلات، یکی دیگر از جاذبه‌های چابهار است که تمیزی آن، بهترین زیستگاه، برای حیوانات مختلف است. حیواناتی مانند: کروکدیل، آهو و پرندگان مختلف، در این روستا زندگی می‌کنند.

ساحل تانگ لوما، یکی دیگر از پدیده‌هایی است که تجربه منحصر‌به‌فردی را به شما ارائه می‌دهد. در این ساحل، فیتوپلانگتون‌ها، باکتری‌ها و دیگر موجودات دریایی کوچک، نور آبی درخشانی را از خود، ساطع می‌کنند. از همین رو، تصاویر شگفت‌انگیزی در شب‌های این ساحل، رقم می‌خورد.

روستای رامین، واقع در دهستان کمبل سلیمان، پر از جاذبه‌های دیدنی است. این روستا از شمال به کوه تسکو پل، از غرب به چابهار و از جنوب به مقر عمان امتداد دارد. در این روستا، پدیده‌های طبیعی زیادی برای بازدید، یافت می‌شود.

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار کجاست؟

چابهار، یک منطقه آزاد تجاری و یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران است. همچنین، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند، واقع شده است. لنگرگاه آن، برای پهلوگیری کشتی‌ها محل بسیار مناسبی است.

جاهای دیدنی چابهار، بسیار زیاد است. همچنین، بندر چابهار، نزدیک‌ترین راه، برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های بین‌المللی است. چابهار از شمال به سیستان و بلوچستان، از جنوب به عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به کرمان، امتداد دارد.

این منطقه، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که سالانه، گردشگران بسیاری را به خود، جذب می‌کند. در ادامه، لیستی از بهترین جاهای دیدنی چابهار را گردآوری کرده‌ایم.

تالاب لیپار (دریاچه صورتی)

در حین تماشای تصاویر شگفت‌انگیز از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری ایران، شاید با تصویری از دریاچه صورتی ، مواجه شده باشید. این تالاب، جزو بهترین جاهای دیدنی چابهار است. ممکن است عجیب به نظر برسد! اما تالاب لیپار چابهار، به دریاچه صورتی، معروف است. این تالاب در دره لیپار و در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، واقع شده است. بر اساس شرایط جغرافیایی، رنگ این دریاچه، گاهی قرمز می‌شود. این دریاچه، همیشه صورتی نیست و اگر می‌خواهید از نسخه صورتی دریاچه دیدن کنید، باید زمان مناسب را انتخاب کنید. همچنین، اگر از طرف‌داران تماشای پرندگان هستید، تالاب لیپار، مکان مناسبی برای مشاهده گونه‌های مختلف پرندگان است.

تالاب لیپار (دریاچه صورتی)

جنگل حرا

به‌غیراز دریاچه لیپار، جنگل حرا نیز، یکی از چشمگیرترین جاهای دیدنی چابهار است. این جنگل نیز، یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است. جنگل حرا، مکانی عالی، برای مشاهده گونه‌های منحصر‌به‌فرد و شگفت‌انگیز پرندگان است. شما می‌توانید، روی قایق بنشینید و ساعت‌ها از تماشای آن‌ها لذت ببرید. مانند سایر حراها در سراسر جهان، این مانگروها در منطقه جزرومدی ساحلی زندگی می‌کنند. قایق‌هایی وجود دارند که در دل جنگل، گردشگران را جابه‌جا می‌کنند تا بتوانند از محیطی آرام و جذاب، لذت ببرند.

چابهار، دیدنی‌های منحصربه‌فردی دارد. یکی از آن‌ها، درخت مقدس است که بیش از صدسال، عمر دارد. دیگری نیز، گوواندو ۴ متری، تمساح آب شیرین ایران است. هر دوی این‌ها را می‌توانید در جنگل‌های حرای چابهار، پیدا کنید. همچنین، این جنگل شگفت‌انگیز، زیستگاه فلامینگو‌ها و کبک‌ها هم به شمار می‌رود.

جنگل حرا

کوه‌های مینیاتوری مریخی

رشته‌کوه‌های باشکوهی در این منطقه وجود دارند که به نام کوه‌های مریخی ، شناخته می‌شوند. این رشته‌کوه‌ها بر سواحل خلیج عمان، تسلط دارند. نکته قابل‌توجه در‌مورد این کوه‌ها سبک منحصر‌به‌فرد و تا حدودی متفاوت آن‌ها نسبت به محیط اطرافشان است. آنها شکلی غیر‌معمولی دارند و رنگشان، سبز، سفید و قرمز است.

همچنین، هیچ نشانه‌ای از حیات، مانند: گیاهان یا درختان در این منطقه، نخواهید دید! همین مورد، باعث شده این منطقه به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار، تبدیل شود. کوه‌های مریخی، یک مکان شگفت‌انگیز است و در هنگام طلوع یا غروب خورشید، دیدنی‌تر می‌شوند. به یاد داشته باشید که می‌توانید در این کوهستان، پیاده‌روی کنید. پس اگر کفش مناسبی دارید، آن را به همراه داشته باشید تا این فرصت عالی را از دست ندهید.

بافت این کوه‌ها، مانند سنگ‌های سخت است؛ اما راه‌رفتن رو آن، چندان سخت نیست. در مورد دلایل این پیشرفت این کوه‌ها، تفاسیر مختلفی وجود دارد. برخی از زمین‌شناسان، معتقدند که آن‌ها آخرین رشته‌کوه‌های زاگرس‌اند که به پاکستان، ختم می‌شود. اما عده‌ای، معتقدند که این کوه‌ها برای مدت طولانی، زیرزمین مدفون بوده‌اند و به‌مرور‌زمان به این شکل، درآمده‌اند.

کوه‌های مینیاتوری مریخی

موزه چابهار

موزه چابهار ، جزو یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی چابهار است. در این موزه مشهور سیستان و بلوچستان، آثار تاریخی بسیاری وجود دارد. آثاری از چابهار و استان سیستان و بلوچستان، موجود است که در سه بخش ماقبل تاریخ، تاریخی و مدرن نمایش داده می‌شوند. طبقه دوم این موزه به آثار مردم‌شناسی چابهار، اختصاص دارد.

از دیگر قسمت‌های این موزه، می‌توان به گمرک قدیم، حسینیه آل رسول، قلعه انوشیروان و چاه‌های باستانی، اشاره کرد.

موزه چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار

وجود طبیعت بکر در ساحل صخره‌ای چابهار ، چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در این منطقه، دریای نیلگون و موسیقی تأثیرگذار امواج، صحنه‌ای تکرار‌نشدنی را برای گردشگران، ایجاد می‌کند. این منطقه جزو خاص‌ترین، جاهای دیدنی چابهار است. همچنین، با منظره باورنکردنی امواجی که مترها به هوا بلند می‌شوند، حیرت‌زده می‌شوید؛ چرا که با وجود بادهای فصلی در تیر و مرداد در این منطقه، امواج گاهی به ۱۵ متر نیز، می‌رسند! ازاین‌رو، این ساحل صخره‌ای به چشمه‌های طبیعی ایران معروف است. خزه‌های سبزی که صخره‌ها را پوشانده‌اند نیز، بر زیبایی این جاذبه اصلی چابهار، افزوده است.

ساحل صخره‌ای چابهار

تلگراف‌خانه چابهار

ساختمان تلگراف چابهار از زمان حضور ارتش انگلیس در ایران باقی‌مانده است. شرکت هند شرقی، این بنا را در اوایل دوران قاجار، ساخته است. این ساختمان دوطبقه، قدیمی‌ترین ساختمان تلگراف‌خانه ایران است و در نزدیکی اداره پست فعلی چابهار، قرار دارد. این مکان، جزو جاهای دیدنی چابهار بوده و سالانه گردشگران بسیاری، از آن، بازدید می‌کنند.

تلگراف‌خانه چابهار

قدمگاه حضرت خضر

مسلمانان به حضرت خضر احترام ویژه‌ای می‌گذارند و معتقدند که او هنوز زنده است. مردم محلی چابهار نیز، معتقدند که حضرت خضر، مراقب کشتی‌های لنج، قایق‌ها و دریا است؛ بنابراین، مردم محلی به مکانی که گمان می‌رود جای پای این حضرت باشد، احترام می‌گذارند. در این مکان عرفانی که جزو مکان‌های مذهبی چابهار به شمار می‌رود، در روز‌های خاص، نذری پخته می‌شود. عموماً غذاهای پخته شده نیز، میان افراد نیازمند، تقسیم می‌شود.

قدمگاه حضرت خضر

بندر بریس

بندر ماهیگیری بریس در روستای سند میر سوییان، واقع شده است. این بندر، به‌خاطر صخره‌هایی رو به دریای عمان قرار دارند، معروف است. این صخره‌ها به این منطقه، جلوه‌ای دراماتیک می‌دهند و این مکان را شبیه به تصویری از یک کتاب می‌کنند. بندر بریس، موقعیت مکانی خوبی دارد و مرکزی مهم، برای ماهیگیری، به شمار می‌رود. در حقیقت این بندر، تأمین‌کننده ماهی و میگوی چابهار است.

بندر بریس، عمدتاً بر روی لایه‌هایی از ماسه‌سنگ‌های متراکم و نسوز، قرار دارد. صخره‌های این بندر، بر ساحل جنوبی تسلط دارند که به‌خوبی، قابل‌مشاهده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بندر زیبا، مناظر منحصر‌به‌فرد و اسکله خاص آن است. بندر بریس جزو بهترین جاهای دیدنی چابهار است. این بندر، نقش مهمی در جذب گردشگران از فرهنگ‌های مختلف و گسترش بوم‌گردی دارد.

بندر بریس

ساحل درک

روستای درک، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در محلی با دریای عمان و اقیانوس هند، تلاقی می‌کند. این روستا، از کوه‌های ساحلی و درختان نخل تشکیل شده است که فضای زیبایی را ایجاد می‌کنند. در حقیقت، این روستا، یک جاذبه توریستی بالقوه است که توسط صخره‌های زیبا، سواحل شنی و مرجانی احاطه شده است. در ساحل، آب‌های خلیج عمان و اقیانوس هند با هم برخورد می‌کنند و صحنه‌های شگفت‌انگیزی را خلق می‌کنند.

ساحل درک

گل‌ افشان (آتشفشان گلی)

آتش‌فشان گل‌ افشان، یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است که در ۱۰۰ کیلومتری چابهار است. این آتشفشان، بر روی تپه‌ای به ارتفاع ۱۰۰ متر و در مرکز دایره‌ای به قطر ۱۰۰ متر قرار دارد. محوطه اطراف آتشفشان گل‌ افشان را گنبد‌های گلی، تشکیل داده‌اند. این آتشفشان طبیعی، به دلیل گل‌و‌لای زیرزمینی‌اش که به زمین می‌رسد، متمایز است. اعتقاد مردم محلی، بر این است که گل این آتشفشان، می‌تواند بیماری‌های خاصی را درمان کند.

گل‌افشان (آتشفشان گلی)

مسجد جامع تیس

ساحل تیس، درگذشته، بندر مهمی در سواحل جنوب شرقی ایران بوده است. این ساحل، قبلاً یک مرکز تجاری بوده که کالاها به نقاط مختلف، مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه، حمل می‌شد. ساحل تیس، در پنج کیلومتری چابهار، قرار دارد.

در تیس، یک مسجد نیز، وجود دارد که جزو جاهای دیدنی چابهار، محسوب می‌شود. نکته قابل‌توجه مسجد جامع تیس ، نمای زیبای آن با معماری هندی یا پاکستانی است. این مسجد، یادگاری از اوایل دوران اسلامی ایران است.

مسجد جامع تیس

خلیج گواتر ( گوادر )

در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، در مرز پاکستان، یک بندر کوچک قدیمی به نام خلیج گواتر را خواهید دید. این زیبایی دوست‌داشتنی، مانند نگینی بهشتی در کنار خلیج عمان، می‌درخشد. گواتر، هرساله در اوایل پاییز، میزبان بیش از ۴۰ گونه پرنده مهاجر است. این جاذبه چابهار، علاوه بر حیات‌وحش شگفت‌انگیز، جنگل‌های حفاظت شده حرا و شیرین‌ترین مردمان را نیز، در اختیار دارد. مهمان‌نوازی فوق‌العاده و قلب گرم مردم محلی، نقطه عطف این منطقه است.

خلیج گواتر ( گوادر )

بندر پوزم تیاب

برای دیدن جذاب‌ترین غروب آفتاب، کافی است به بندر پوزم تیاب، در ۶۰ کیلومتری چابهار بروید. این شهر کوچک جذاب، عمدتاً به دلیل زیبایی سواحلش در غروب آفتاب، محبوب است. برای مشاهده بهتر سواحل شنی و سنگ‌ریزه‌ای زیبای بندر، باید از تپه مجاور بالا بروید. در بالای تپه مجاور، می‌توانید ساعت‌ها به تماشای قایق‌ها و زندگی روزمره ماهیگیران محلی، بپردازید.

بندر پوزم تیاب

چابهار؛ شهر شگفتی‌های ایران

به یاد داشته باشید که هنگام بازدید از چابهار، می‌توانید سوغاتی‌هایی عالی بخرید. سعی کنید، بازدید از بازار محلی را از دست ندهید. در آنجا می‌توانید زندگی واقعی مردم محلی را ببینید.

علاوه بر این، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌های سنتی فوق‌العاده‌ای در چابهار، وجود دارد. می‌توانید در آن‌ها غذاهای تند جنوبی، پاکوره، قلیه‌ماهی و دال عدس را بچشید. امیدواریم از مطالعه مقاله جاهای دیدنی چابهار، لذت برده باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا