تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیبافت

سفر به اعماق زمین در غار شب پره بافت!

غار شب‌پره بافت یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که با زیبایی‌های فراوان و منحصربه‌فردی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این غار زیبا و دیدنی در استان کرمان و شهرستان بافت واقع‌ شده و طبیعت بکر و شگفت‌انگیز غار که به دلیل شکل طبیعی خاص خود به این نام شهرت یافته، مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت و جغرافیا قرار گرفته است. شب‌پره‌های بافت که در این غار زندگی می‌کنند، گونه‌ای خاص از شب‌پره‌ها هستند که تارهای خود را در این محیط به شکلی منحصربه‌فرد بافته‌اند. این شب‌پره‌ها رنگ‌بندی، شکل و الگوی خاصی دارند که همین امر آن‌ها را از سایر گونه‌های شب‌پره متمایز ساخته است.

غار شب پره بافت کجاست؟

غار شب‌پره بافت جاذبه‌ای طبیعی در منطقه‌ای دورافتاده ‌است که به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی و زیست‌محیطی به محل زندگی یک گونه خاص از شب‌پره‌ها برای بافتن تارعنکبوتی اختصاص دارد. برای دستیابی به غار شب‌پره بافت باید به منطقه‌ای دور از شهر سفر کنید. این غار در ناحیه کوهستانی قرار گرفته و دسترسی به آن تنها از طریق پیاده‌روی امکان‌پذیر است. از این رو برای دیدن غار شب‌پره توصیه می‌شود لباس مناسب و تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید و پیش از سفر با یک راهنمای محلی تماس بگیرید تا بتواند شما را در طی این مسیر دشوار همراهی کند.

غار شب پره بافت

بیشتر بخوانید:

تاریخچه غار شب پره بافت

بر اساس مطالعات صورت‌ گرفته و یافته‌های باستان‌شناسان غار شب‌پره  که اکنون به عنوان جاذبه‌ گردشگری شناخته می‌شود، در دوران باستانی شکل گرفته و از زمان‌های دور مورد استفاده بشر بوده است. جالب است بدانید که اکنون این غار تنها به محل زندگی شب‌پره‌ها تبدیل شده است؛ چرا که شرایط طبیعی خاصی در آن وجود داشته و تنها شب‌پره‌ها به دلیل وجود غذای فراوان  می‌توانند در این مکان زندگی کنند.

غار شب پره بافت

ویژگی‌ های غار شب پره بافت

یکی از خصوصیات برجسته این غار، ساختار غارنگاری آن به شکل شب‌پره است که به خاطر شرایط خاص آب‌وهوایی منطقه و فرسایش سنگ‌های غار به این شکل در آمده‌اند. طول این غار حدود ۷۰ متر بوده و عمق آن به ۲۰ متر می‌رسد. غار شب‌پره بافت از نظر تکوین ژئولوژیکی به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. این غار دارای چندین سالن و راهرو است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در میانه غار استخری طبیعی وجود دارد که آب آن از سقف غار به صورت قطره‌قطره سرازیر می‌شود. وجود این استخر آب باعث خنکی هوای داخل غار شده و منظره‌ای زیبا را خلق کرده است. ناگفته نماند این غار در کنار شب‌پره‌ها محل زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی مانند خفاش‌ها و دیگر جانوران غاری نیز است‌. همچنین در غار شب‌پره گیاهانی وجود دارند که در شرایط کم‌نور و سرد غار رشد می‌کنند و جذابیت آن را چند برابر کرده‌اند. به گفته برخی از محققین، این غار در زمان‌های قدیم به عنوان مکانی برای پناه گرفتن یا مراسمات مذهبی نیز استفاده می‌شد. این موضوع با کشف برخی از اشیا تاریخی در داخل غار تایید‌ شده ‌است.

اهمیت و ارزش غار شب پره بافت

غار شب‌پره بافت، یکی از غارهای زیبا و دیدنی در ایران است که اهمیت و ارزش خاصی از نظر گردشگری دارد. این غار با داشتن سنگ‌نگاره‌هایی که نشان‌ از فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانیان دارد، اهمیت زیادی پیدا کرده و به عنوان یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی و باستانی کشور شناخته ‌شده ‌است. ناگفته نماند غار شب‌پره بافت با داشتن ساختار‌های جیومورفولوژیکی زیبا و جذاب، از جمله استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها، یکی از زیباترین غارهای ایران است. این غار با داشتن چشمه‌های سردابی، آبشارها و حوضچه‌های آبی زیبا، منظره‌ای فوق العاده را برای بازدید‌کنندگان فراهم می‌کند. غار شب‌پره بافت با داشتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری نادر و منحصربه‌فرد، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به زیست‌شناسی و طبیعت‌گردی نیز است.

باید گفته شود که نگهداری و مراقبت از غار شب‌پره بافت به دلیل اهمیت و ارزش آن، بسیار حیاتی خواهد بود. این غار به عنوان یکی از میراث‌های طبیعی و تاریخی کشور، نیازمند توجه و حفاظت مناسب است. از این رو تمامی گردشگران و بازدید‌کنندگان باید با رعایت نکات و مراقبت‌های لازم از این مکان زیبا و مهم بازدید کنند.

غار شب پره

بیشتر بخوانید:

تجربه یک سفر هیجان انگیز به غار شب پره بافت

سفر به غاری با عظمت و ماجراجویی در مکانی که شب پره‌ها آن را بافته‌اند، بدون شک یکی از تجربیات هیجان‌انگیز هر گردشگری است. جالب است بدانید وقتی وارد غار می‌شوید از زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فرد آن شگفت زده خواهید شد. از قطرات آبی که از سقف غار می‌چکند گرفته تا رنگ‌های فریبنده که روی دیواره‌های آن به وجود آمده است، همه‌وهمه یک تجربه بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

از جمله جاذبه‌های این غار شب‌پره‌هایی زیبا و دیدنی است که با درخشش خود، زیبایی طبیعی غار را دو چندان می‌کنند. این حشرات شبانه که در زمان شب، در اطراف چراغ‌های غار پرواز می‌کنند، نمایشی زیبا و جذاب را برای گردشگران به وجود می‌آورند. بازدید از غار شب‌پره بافت همچنین یک تجربه ماجراجویانه نیز خواهد بود؛ چراکه این غار پر از رمز‌وراز است و هر بار که وارد آن می‌شوید، چیزی جدید در آن کشف می‌کنید.

راهنمای بازدید از غار شب پره بافت

برای رسیدن به این غار، باید از شهر بافت حرکت کنید و به سمت جاده بافت، کرمان بروید. پس از گذر از روستای شب‌پره، می‌توانید با گذر از یک مسیر کوهستانی با زیبایی‌های طبیعی فراوان، به غار برسید.

هنگام حرکت در مسیر کوهستانی می‌بایست مراقب حیوانات وحشی و سایر خطرات طبیعی باشید. همچنین از حمل‌ونقل شخصی برای رسیدن به غار استفاده کنید، زیرا سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی به این مکان نمی‌رسند.  فراموش نکنید در طی مسیر همراه داشتن نقشه یا GPS  برای یافتن راه ضروری است.

وقتی به غار رسیدید، با یک دنیای زیرزمینی زیبا و مرموز روبرو خواهید شد. غار شامل چندین سالن بزرگ است که هر کدام دارای شکل‌های غریب و زیبایی هستند که به‌طور طبیعی و بدون دخالت‌های انسانی شکل گرفته‌اند.

با ورود به غار شب‌پره شما می‌توانید از دیدن ستون‌های غار که از طریق رسوبات طولانی مدت شکل گرفته‌ و تصاویر زیبا و خیره‌کننده‌ای که آب و زمان روی سنگ‌های غار ایجاد کرده‌اند، لذت ببرید. همچنین به یاد داشته باشید که فانوس یا چراغ‌قوه‌ای برای روشن کردن مسیرتان در غار با خود به همراه داشته باشید.

غار شب پره بافت

غار شب پره بافت؛ مکانی افسانه ‌ای و مرموز

در اعماق جنگل‌های بافت، مکانی افسانه‌ای وجود دارد که با نام غار شب‌پره بافت شناخته می‌شود. این غار نه تنها به خاطر زیبایی‌های طبیعی و دیدنی که در اختیار دارد، بلکه به دلیل داستان‌ها و افسانه‌هایی که در مورد آن شنیده می‌شود، بیشتر شهرت یافته است.

قدمت غار شب‌پره به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و برخی از باستان‌شناسان حتی ادعا کرده‌اند که این غار در دوران پیش از تاریخ ساخته ‌شده ‌است. این غار دارای تونل‌ها و راهروهایی است که به نظر می‌رسد توسط دست انسان ساخته شده‌اند و این موضوع باعث‌ شده‌ تا این مکان به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستانی منطقه بافت شناخته شود.

یکی از افسانه‌های معروف در مورد غار شب‌پره این است که می‌گویند در گذشته این غار محل زندگی یکی از شاهزادگان بوده که به دلیل نفرین یکی از روحانیون به شب‌پره تبدیل ‌شده‌ و از آن پس در این غار زندگی می‌کند. افسانه دیگری که در مورد این غار وجود دارد این است که برخی معتقدند، غار دروازه‌ای به دنیایی دیگر است و کسانی که به داخل آن وارد می‌شوند هرگز به این دنیا باز نمی‌گردند. لازم به ذکر است چه به خاطر زیبایی‌های طبیعی و چه به خاطر افسانه‌هایی که در مورد غار شب‌پره وجود دارد، این مکان همیشه توانسته توجه بسیاری از گردشگران و تاریخ‌دانان را به خود جلب کند.

غار شب پره بافت

بیشتر بخوانید:

آدرس و مسیر دسترسی به غار شب پره بافت

آدرس:

  • استان کرمان، شهرستان بافت، بخش ارزوئیه، شمال پارک ملی خبر

نقشه:

مسیر دسترسی:

  • از شهر کرمان:

    • از شهر کرمان به سمت شرق حرکت کنید تا به جاده کرمان – بافت برسید.
    • از جاده کرمان – بافت به سمت شمال ادامه دهید تا به شهر بافت برسید.
    • از شهر بافت به سمت ارزوئیه حرکت کنید.
    • از ارزوئیه به سمت شمال ادامه دهید تا به روستای خبر برسید.
    • از روستای خبر به سمت شمال غربی ادامه دهید تا به غار شب پره برسید.
  • از شهر بافت:

    • از شهر بافت به سمت ارزوئیه حرکت کنید.
    • از ارزوئیه به سمت شمال ادامه دهید تا به روستای خبر برسید.
    • از روستای خبر به سمت شمال غربی ادامه دهید تا به غار شب پره برسید.

نکات:

  • برای رسیدن به غار شب پره می‌توانید از ماشین شخصی، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.
  • اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، حتماً از وضعیت آب و هوا و جاده‌ها مطلع باشید.
  • در غار شب پره امکانات رفاهی محدودی وجود دارد، بنابراین حتماً مایحتاج خود را به همراه داشته باشید.
  • به غار و قندیل‌ها و استالاگم‌های آن آسیب نرسانید.
  • زباله‌های خود را در غار رها نکنید.

امیدوارم از سفر به غار شب پره و تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید!

سخن پایانی

غار شب‌پره بافت یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد است که در استان کرمان، شهرستان بافت واقع شده و طولی بیش از 6 کیلومتر و عمقی بیش از 300 متر دارد. این غار دارای سه ورودی است که دو ورودی آن برای عموم باز بوده و یک ورودی به دلیل شیب بالای آن و عدم امنیت برای بازدید مسدود شده است. در این غار می‌توان تعداد زیادی از سنگ‌های زیبا و بسیار قیمتی را نیز مشاهده کرد. با توجه به مطالب ذکر شده، به‌طور‌کلی می‌توان گفت بازدید از غار شب‌پره بافت یک تجربه فوق‌العاده و بی‌نظیر در زمینه گردشگری است که به هیچ‌وجه نباید فرصت دیدن آن را از دست داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا