تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

پارک کوهسنگی مشهد یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگر پذیر در مشهد است. این پارک با مساحت ۲۰۰ هزار هکتار در جنوب غربی شهر مشهد واقع شده و جزو جاهای دیدنی مشهد است. در واقع این پارک پس از پارک ملت به عنوان بزرگترین پارک مشهد شناخته شده است. در این پارک دو کوه سنگی قرار گرفته‌اند و نام پارک نیز از همین دو کوه برداشته شده است. زائران امام رضا برای تفریح بیشتر می‌توانند از این پارک دیدن کنند. در این مقاله از سایت دوباره سفر می‌توانید با لوکیشن پارک کوهسنگی مکان‌های تفریحی آن و همه چیز در مورد این پارک آشنا شوند.

پارک کوهسنگی کجاست؟

پارک کوهسنگی پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی سومین مکان گردشگر پذیر مشهد است. این پارک که جزو جاذبه‌های بی‌نظیر خراسان رضوی به شمار می‌آید، در جنوب غربی مشهد و در فاصله ۱۱ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.  برای ورود به این پارک ابتدا باید به انتهای خیابان کوهسنگی بروید و در خیابان ابوذر غفاری وارد پارک شوید. ورودی دیگری نیز در بزرگراه کلانتری واقع شده است که شما می‌توانید از آن برای ورود به پارک استفاده کنید.

پارک کوهسنگی

تاریخچه پارک کوهسنگی در مشهد

پارک کوهسنگی مشهد به دلیل تاریخچه‌ای که دارد جزو مکان‌های تاریخی پر اهمیت است. این پارک از دوران حکومت صفویان و در زمانی که شاه عباس صفوی ۱۶ سال داشت، مکانی برای تاج گذاری شاه بود. میرزا ابراهیم رضوی که جزو بزرگ زادگان دوران صفویه بود نیز در سال ۱۴۷ هجری شمسی در دامنه این کوه و محلی به نام ایوان کوهسنگی مقبره‌ای را برای خود طراحی کرده و ساخت. ناصرالدین شاه نیز به این مکان علاقه داشت و در سفر به مشهد حتما از آن دیدن می‌کرد.

از سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به بعد این کوه‌های کم ارتفاع با آب و هوای معتدلی که داشتند و رودخانه‌های جاری و درختان سرسبز خود به منطقه‌ای به عنوان تفرجگاه مردم محلی تبدیل شدند. پس از آن جدول کشی و نرده کشی و گلکاری پارک انجام شد.

در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی نیز این پارک با خیابان اصلی مشهد ارتباط گرفت و به یکی از پارک‌های رسمی این شهر تبدیل شد. تا این که امروزه گردشگران می‌توانند از این پارک و خدماتی که دارد استفاده کنند و تفریح داشته باشند.

علت نام گذاری پارک کوهسنگی

ممکن است از خود بپرسید دلیل نامگذاری این پارک چیست؟ چرا نام کوهسنگی را برای این پارک انتخاب کرده‌اند؟ جالب است بدانید همین که وارد پارک کوهسنگی مشهد می‌شوید، اولین چیزی که مشاهده می‌کنید دو قله سنگی در دو طرف پارک است. وجود این کوه‌های رشته کوه بینالود در پارک سبب شده است که نام آن به کوهسنگی معروف شود.

پارک کوهسنگی

در دل این کوه‌ها مسیری پلکانی و سنگی قرار گرفته است که شما می‌توانید از آن‌ها برای رسیدن به قله کوه استفاده کنید. ۱۳۰۰ متر از کف زمین تا قله کوه طی می‌شود. در بالای کوه چشم انداز حرم و سایر قسمت‌های مشهد برای هر گردشگری جذابیت خواهند داشت.

بخش‌های مختلف پارک کوه سنگی مشهد

این پارک همانند هر پارک دیگری بخش‌های زیادی دارد. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن همان مسیر پلکانی سنگی است که در مورد آن صحبت کردیم. این مسیر می‌تواند مکانی عالی برای عکاسی باشد. علاوه بر آن دریاچه و آبشارهایی در این پارک وجود دارند که جذابیت آن را افزایش داده‌اند.

در دریاچه مصنوعی این پارک شما می‌توانید تجربه قایق سواری داشته باشید و از تماشای فواره‌های آبی این پارک لذت ببرید.در ضمن در قسمت ورودی پارک مجسمه دو شیر قرار گرفته است که نماد این پارک هستند. در این پارک برای استراحت مسافران و گردشگران آلاچیق‌ها و سکوهایی در نظر گرفته شده است.

پارک کوهسنگی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی که پارک کوهسنگی مشهد دارد بازار هنر مشهد است که از سال ۱۳۸۴ تا به امروز هنر مردمان خلاق مشهد را به تصویر کشیده است. این بازار ۵۴ مغازه و ۱۳ گروه هنری دارد که شما می‌توانید از محصولات آن به عنوان سوغاتی استفاده کنید.

علاوه بر آن موزه بزرگ خراسان به صورت ۱۲ طبقه یکی دیگر از بخش‌های این پارک است که نه تنها در ایران بلکه در خاور میانه شهرت زیادی دارد. در این موزه می‌توانید انواع اشیای تاریخی را مشاهده کنید، سپس مردم شناسی کنید یا به فرهنگ گذشتگان پی ببرید.

امکانات پارک کوهسنگی مشهد

امکانات زیادی در کوهسنگی وجود دارند که آن را به محیطی ایده ‌آل برای سفر تفریح و گردش تبدیل کرده‌اند. سرویس بهداشتی، نیمکت، مسجد، فروشگاه صنایع دستی، فرهنگسرا، رستوران، زمین بازی، پارکینگ و آمفی تئاتر روباز از جمله مهم‌ترین امکاناتی هستند که در این پارک واقع شدند.

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که پارک کوهسنگی مشهد دارد، مجتمع توریستی تفریحی کوهسنگی لند است. در این مجموعه دریاچه قرار دارد که شما می‌توانید قایق پدالی قایق موتوری و جت اسکی سوار شوید. استخر توپ و قطار کودک و بایک ریسینگ یا دوچرخه دربی نیز برای کودکان شما در نظر گرفته شده‌اند.

افرادی که به دوچرخه سواری یا درشکه سواری علاقمند هستند، می‌توانند تجربه عالی دوچرخه سواری یا درشکه سواری را در کوه سنگی داشته باشند. آن هم در مسیری پوشیده از درختان کاج که جذابیت زیادی دارد و لحظات رویایی را برای شما رقم می‌زند. پس اگر به مشهد سفر کردید، بازدید از پارک کوهسنگی مشهد را در برنامه خود قرار دهید.

آرامگاه‌های پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی تا به امروز به عنوان یکی از آرامگاه‌های تاریخی شناخته شده است. افراد بزرگی از دوران صفوی، عارفان قدیمی، حکیمان و شهدا در این پارک دفن شده‌اند که دیدن آرامگاه آن‌ها می‌تواند برایتان آرامش بخش باشد:

پارک کوهسنگی

  • آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی در پارک کوهسنگی مشهد

میرزا ابراهیم رضوی از نوادگان امام جواد است که در دوران گذشته آرامگاهی را در پارک کوهسنگی برای خود ساخت. این آرامگاه در محیطی آرام قرار دارد و اطراف آن را درختان و گل‌ها در آغوش گرفته‌اند. چند تن از بزرگان و عارفان دوران صفوی نیز در این آرامگاه دفن شده‌اند. متاسفانه گذر زمان باعث تخریب و فرو ریزی این آرامگاه شد اما آستان قدس آن را بازسازی کرد. هم اکنون گردشگران می‌توانند از این آرامگاه دیدن کنند.

  • آرامگاه شیخ اسدالله یزدی

آرامگاه شیخ اسدالله یزدی پارک کوهسنگی مشهد دارای هشت قبر است که به صورت هشت ضلعی در کنار یکدیگر قرار دارند. بزرگترین قبر این آرامگاه متعلق به شیخ اسد الله نوری (عارف وارسته قرن ۱۳ هجری) است. این عارف در سال ۱۳۰۵ دیده از جهان بست. برای مراجعه به آرامگاه این عارف بزرگ باید پل دامنه کوهسنگی را پشت سر بگذارید و به آرامگاه عرفا برسید.

  • آقا میرزا عسگری رضوی

یکی از قبرهایی که در آرامگاه عرفا قرار دارد، قبر میرزا عسگری رضوی است. این فرد یکی از حکمای بزرگ قرن ۱۳ هجری شمسی است که در مشهد زاده شد. زندگی ایشان بسیار ساده بود. پس از مرگ برای بزرگداشت این حکیم و احیای نام او آرامگاه عرفا را مکانی امن برای دفن این فرد دانستند.

  • آرامگاه شیخ سیف‌ اللهی ایسی

شیخ سیف‌ اللهی ایسی یکی از متواضع‌ترین عالمان بود که در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در کوهسنگی به خاک سپرده شد. این عالم تمام عمر خود را به تحصیل و تربیت افرادی همچون آیت الله خامنه‌ای گذراندند.

  • جبل النور

از آنجایی که پارک کوهسنگی مشهد یکی از پارک‌های مهم و بزرگ این شهر به شمار می‌آید، در سال ۱۳۸۳ پیکر چند تن از شهدای گمنام جنگ را در این منطقه دفن کردند. از آن پس این کوه به جبل النور تغییر نام داد. در جبل النور مراسماتی همچون دعای ندبه، دعای توسل و دعای کمیل برای شهدا انجام می‌شود.

نقشه و بهترین مسیر برای رسیدن به پارک کوهسنگی مشهد

کوه سنگی نسبت به سایر پارک‌های شهر مشهد موقعیت مکانی بهتری دارد. این پارک به مراکز تفریحی و هتل‌های این شهر نزدیک است. شما می‌توانید از فرودگاه، راه آهن یا ترمینال با تاکسی و اتوبوس‌های شهری به کوهسنگی بروید. ایستگاه اتوبوس این پارک در خیابان کوهسنگی و در قسمت شرقی پارک قرار دارد. ایستگاه مترو نیز در رو به روی درب ورودی شرقی قرار گرفته است. اگر کارت وسایل حمل و نقل عمومی شهر مشهد را تهیه کنید با کمترین هزینه می‌توانید خود را به این پارک برسانید.

بهترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی

پارک کوهسنگی با طبیعت زیبا و معماری خاصی که دارد در هر ساعت از شبانه روز قابل بازدید است. اغلب افراد آخر هفته‌ها را برای بازدید از این پارک انتخاب می‌کنند. چرا که می‌توان در آن ورزش و پیاده ‌روی کرد.

پارک کوهسنگی مشهد نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز پارکی جذاب و مفرح است. چرا که وسایل بازی زیادی برای کودکان دارد. بهترین زمان برای بازدید از این پارک زمانی است که آفتاب غروب کرده است. چرا که کاهش نور خورشید سبب چشم اندازی بی‌نظیر از شهر مشهد و گنبدهای حرم می‌شود که شما می‌توانید تا ساعت‌ها آن را مشاهده کنید.

در کل ساعت استفاده از امکانات تفریحی این پارک ۹ صبح تا ۲ بامداد است اما مسافرین و گردشگران می‌توانند در این محل شب را سپری کنند.

پارک کوهسنگی

قیمت ورودی کوهسنگی مشهد

جالب است بدانید پارک کوهسنگی مشهد برای ورود هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کند. پس شما می‌توانید به راحتی و به صورت رایگان از طبیعت دنج این پارک کمک استفاده کنید تا تفریحات جالبی را برای خود رقم بزنید. تنها در صورتی مجبور به خرید بلیط و صرف هزینه خواهید بود که بخواهید از موزه خراسان دیدن کنید.

پارک کوهسنگی مشهد

سخن پایانی

ما در این مطلب به معرفی پارک کوهسنگی مشهد پرداختیم. این پارک که یکی از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین پارک‌های مشهد است، بخش‌های مختلفی دارد. موزه خراسان، بخش جبل النور، آرامگاه‌های افراد مشهور، دریاچه مصنوعی، دو کوه با پله‌های سنگی و مسیر دوچرخه سواری و درشکه سواری بخش‌های جالب این پارک هستند. شما می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی این پارک دیدن کنید و از بازار آن نیز سوغاتی بخرید. همچنین امکان استفاده از خدمات مختلف این پارک برای هر گردشگری مهیا است. شما با مترو، اتوبوس‌های شهری یا تاکسی می‌توانید خود را به پارک کوهسنگی برسانید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا