تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیمسجدسلیمان

جزیره کوشک : جزیره ای رویایی در خوزستان

خوزستان از شهرهای جنوبی کشور است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی در آن وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها جزیره کوشک است که مانند بهشتی کوچک در دل خوزستان جای گرفته است. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن از این جزیره راهی خوزستان می‌شوند. جزیره دارای انواع امکانات رفاهی و تفریحی است، به طوری که گردشگران می توانند بهترین اوقات را در آنجا سپری کنند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی جزیره کوشک

جزیره کوشک که نام دیگر آن سد شهید عباس‌پور است از جاذبه‌های دیدنی خوزستان به شمار می‌رود که در شهر مسجدسلیمان واقع شده است. این جزیره در 50 کیلومتری شمال شرق شهر مسجد سلیمان قرار گرفته و از زیباترین مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این جزیره در جنوب ایران و در دل رودخانه کارون و در بین آب‌های آن محصور شده است. جزیره جزئی از حوزه استحفاظی شهرستان اندیکا است و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین در بین مردم اندیکا به کوه‌های شگفت نیز معروف است. زیبایی جزیره بسیار چشمگیر است و در هر فصل سال جذابیت‌های خاص خود را به رخ می‌کشد. موقعیت جغرافیایی آن به صورتی بوده که از آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر برخوردار است. همچنین جزیره کوشک دارای فضای سرسبز بوده که اهمیت زیادی برای گردشگران دارد. پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد که آن را به یکی از زیباترین جزیره‌های دنیا تبدیل کرده است.

این جزیره چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی دارد. با توجه به این که در مجاورت رود کارون قرار گرفته از امتیازات گردشگری بالایی بهره‌مند است. درختان فراوان، گل‌های رنگارنگ، چمن‌زار و… زیبایی‌های جزیره را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن می‌توان کوه‌ها و پله‌های سنگی را در جزیره مشاهده کرد که برای کوهنوردی بسیار مناسب هستند.

جزیره زیبای کوشک

آب‌وهوای جزیره کوشک

برخلاف آب‌وهوای بسیار گرم و طاقت‌فرسا در بسیاری از مناطق خوزستان، جزیره کوشک از آب‌وهوای فوق‌العاده مطبوع برخوردار است. جزیره کوشک در مجاورت رود کارون و دریاچه شهید عباسپور قرار گرفته است. برای همین آب‌وهوای مناسبی دارد. دارای خاک حاصلخیز بوده که به رویش پوشش‌های گیاهی متنوع و بسیار زیبا منجر شده است.

جزیره دارای رطوبت است که ممکن است در تابستان گردشگران را کمی اذیت کند و برای افرادی که به گرما عادت ندارند مشکل ساز باشد. البته شما می‌توانید در فصل‌های دیگر سال به جزیره سفر کرده و از دیدنی‌های آن استفاده کنید یا می‌توانید از تفریحاتی مانند شنا و آب‌بازی در جزیره بهره‌مند شوید که تا حدی گرما را از بدن خارج می‌کند. سفر به جزیره کوشک در زمستان بهترین موقعیت به نظر می‌رسد که هوای آن بسیار عالی بوده و کمی خنک است.

جاذبه‌های گردشگری جزیره کوشک

جزیره کوشک دارای فضای کاملاً سبز است که تا ساعت‌ها می‌توانید به گشت و گذار در آن بپردازید. در این جزیره جاذبه و جاهای دیدنی متعددی وجود دارد که در ادامه معرفی شده‌اند:

بارگاه امامزاده ابراهیم (ع)

از زیارتگاه‌های محبوب و مقدس در بین مردم این منطقه است که ارزش زیادی برای آن قائل هستند. این بارگاه زائرین زیادی را از سراسر کشور به سمت خود جلب می کند. بسیاری برای زیارت ایشان به این مکان توریستی سفر می‌کنند. برای رسیدن به بارگاه باید از مسیر آبی گذر کرد که به نوبه خود هیجان‌انگیز است و از چشم‌اندازهای زیبایی بهره‌مند می‌شوید. در جزیره ایستگاه‌های قایقرانی وجود دارد که به واسطه آنها می‌توانید خود را به این بارگاه مقدس برسانید.

منطقه سید احمد

این منطقه در نزدیکی جزیره کوشک واقع شده که آرامش و سکوت خارق‌العاده‌ای در آنجا دارد. برای رسیدن به این منطقه نیز باید از قایق‌های موجود در جزیره استفاده کنید که در طول راه طبیعت بکر و مناظر شگفت‌انگیز در انتظارتان است. همچنین در فصل بهار بسیار دیدنی است و پوشش گیاهی آن در زیباترین حالت خود دیده می‌شود. علاوه بر این منطقه سید احمد با نام کارون یک نیز شناخته می‌شود.

منطقه سید احمد

جزایر سه‌گانه

این جزایر که به نام‌های گرگر، دراره و چل کره شناخته می‌شوند در منطقه سید احمد قرار گرفته‌اند. در این جزایر کوه جلا قرار گرفته است که می‌توانید با کوه‌پیمایی به ارتفاعات آن صعود کنید. برای رسیدن به این کوه باید حداقل 4 ساعت زمان بگذارید. همچنین برای رفاه حال عموم پله‌هایی ساخته شده که شما را سریع‌تر و آسان‌تر به ارتفاعات می‌رسانند.

تفریحات جزیره کوشک

همان‌طور که گفته شد در این جزیره فضای سبز متشکل از درختان متعدد و گل‌های رنگارنگ وجود دارد که بهترین فرصت برای طبیعت‌گردی است. طبیعت‌گردی از رایج‌ترین تفریحات در این جزیره است که می‌توانید تا ساعت‌ها از طبیعت بکر و زیبای این جزیره لذت ببرید. در این جزیره مناطق کوهستانی متعددی نیز دیده می‌شود که مناسب کوه‌پیمایی و کوهنوردی هستند و یکی از علت‌های اصلی سفر به این جزیره به شمار می‌روند. گردشگران می‌توانند با تجهیزات کامل به دل کوه زده و به ارتفاعات آن صعود کنند.

سد شهید عباس پور

کوه‌ها دارای قله‌های مرتفع هستند که چندین ساعت نیاز است تا خود را به آنها برسانید. در بخش‌های مختلف جزیره ایستگاه‌های قایقرانی وجود دارند. در این ایستگاه‌ها می‌توانید قایق اجاره کنید و از زیبایی‌های رود کارون و سد شهید عباسپور لذت ببرید. همچنین با استفاده از قایق می‌توانید به دیگر مناطق جزیره مانند منطقه سید احمد و بارگاه امامزاده ابراهیم (ع) بروید. از دیگر تفریحات این جزیره می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد. رود کارون دارای ماهی و آبزیان فراوانی بوده که فرصت مناسبی برای ماهیگیری به وجود آمده است.

برای این کار بهتر است تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. علاوه بر طبیعت‌گردی و کوهنوردی می‌توانید در این جزیره به ورزش هم بپردازید. در بخشی از جزیره یک زمین فوتبال احداث شده است که در کنار دوستان خود می‌توانید به ورزش و تفریح بپردازید. در کنار آن نیز سالن ورزشی قرار دارد که از امکانات ورزشی متعددی برخوردار است. در کنار تفریحات، امکانات رفاهی متنوعی در جزیره وجود دارد که از بین آنها می‌توان به سالن غذاخوری اشاره کرد. در این سالن می‌توانید وعده‌های غذایی خود را تهیه کنید که از کیفیت بالا و طعم بسیار خوبی بهره‌مند هستند.

اقامت در جزیره کوشک

برای رفاه حال عموم به ایجاد اقامتگاه‌هایی در جزیره کوشک پرداخته شده است که می‌توانید چند روزی را با خیال راحت در این جزیره سپری کنید. 12 ویلا در جزیره ساخته شده که یک، دو، سه و چهار خوابه هستند. امکانات رفاهی و خدماتی لازم در این ویلاها وجود دارد و می‌توانید با مستقر شدن در آنها از چشم‌اندازهای بسیار زیبای آن لذت ببرید که شامل فضای سبز، منطقه کوهستانی و رود زیبای کارون هستند.

هر ویلا فضای سبز اختصاصی خود را دارد که انواع درختان و گل‌ها در آن دیده می‌شوند. در فضای باز ویلا باربیکیو قرار دارد که می‌توانید غذای خود را در هوای دل‌انگیز آن صرف کنید. از دیگر امکانات آن می‌توان به آلاچیق و تاب اشاره کرد که برای تفریح و استراحت در آن جا قرار دارند. امکان استفاده از مکان‌های تفریحی جزیره مانند سالن غذاخوری، زمین فوتبال و سالن ورزشی به‌صورت اشتراکی برای تمام ساکنین وجود دارد.

اقامت در جزیره کوشک

با توجه به جمعیت بالای گردشگران ممکن است که همه نتوانند از اقامتگاه‌های موجود در جزیره برخوردار شوند. ازاین‌رو در خارج از جزیره و در نزدیکی آن یک مجموعه اقامتی بزرگ وجود دارد که در 42 کیلومتری شهرستان بهبهان قرار گرفته است. در این مجموعه 18 دستگاه ویلا وجود دارد. 9 ویلا یک خوابه و 9 ویلای دیگر سه خوابه هستند. در هر ویلا امکانات رفاهی مانند تلویزیون، سرویس خواب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم سرمایشی و گرمایشی، مبلمان و… وجود دارد.

راه‌های دسترسی و بازدید از جزیره کوشک

امکان بازدید از جزیره کوشک در تمام ایام سال وجود دارد و همواره به پذیرایی و خدمت‌رسانی از گردشگران عزیز پرداخته می‌شود. نشانی دقیق جزیره عبارتنداز: استان خوزستان، 50 کیلومتری شمال شرق شهر مسجدسلیمان، سد شهید عباسپور است. علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید با تاکسی و اتوبوس خود را به جزیره برسانید. برای رسیدن به این جزیره راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از جاده اهواز مسیر خود را آغاز کنید.

هنگام ورود به جاده اهواز به سمت شمال شرقی که در راستای آن رود کارون دیده می‌شود حرکت کنید. مسیر بسیار راحت و سرراست است که نیازی به استفاده از جاده‌های فرعی نیست. پس از آن که وارد شهرستان مسجدسلیمان شدید از منطقه حافظتی آن عبور کنید. در نهایت وارد منطقه کوشک و سد شهید عباسپور می‌شوید. کل مسیر اهواز تا جزیره کوشک حدود 3 ساعت طول می‌کشد. مسافرانی که از تهران به این جزیره زیبا سفر می‌کنند می‌تواند از سه راه مختلف سفر خود را آغاز کنند. این سه مسیر عبارت‌اند از:

  • تهران، قم، کاشان، کمربندی اصفهان، بروجن، دهدز، ایذه، منطقه کوشک
  • تهران، قم، سلفچگان، دلیجان، گلپایگان داران، ده نو، آبند، منطقه کوشک
  • تهران، قم، اراک، بروجرد، کمربندی خرم‌آباد، اندیمشک، شوشتر، مسجدسلیمان، اسلام‌آباد، منطقه کوشک

در بین مسیرهای ذکر شده مسیر آخر از همه راحت‌تر و مسیر دو از همه سخت‌تر است.

جمع بندی

ورود به جزیره کاملاً رایگان است و هزینه‌ای از گردشگران و مسافران عزیز گرفته نمی‌شود. بهترین زمان بازدید از جزیره فصل پاییز و اویل فصل بهار است. برای بازدید از جزیره کوشک و مناطق دیدنی آن تورهای مختلفی با قیمت مناسب برگزار می‌شود که از طریق آنها می‌توانید وارد جزیره شده و از امکانات آن بهره مند شوید. همچنین استفاده از تور بسیار به‌صرفه و راحت است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا